Հատուկ մանկավարժություն

 Խոսքի զարգացման կրիտիկական փուլերը

Առաջին փուլ / 1-2 տարեկան/ , երբ ձևավորվում ենխոսքի նախադրյալները և սկսվում է խոսքիզարգացումը: Այդ տարիքում տեղի է ունենումխոսքային գոտիների առավել ինտենսիվ զարգացում`մասնավորապես Բրոկի կենտրոնիորի կրիտիկականշրջանը համարվում է երեխայի  կյանքի 14-18 –րդամիսներըՑանկացածնույնիսկ աննշան,անբարենպաստ գործոն կարող է ազդել երեխայիխոսքի զարգացման վրա:
Երկրորդ փուլ / 3 տարեկան /, երբ ինտենսիվզարգանում է կապակցված խոսքըտեղի է ունենումանցում ` իրավիճակային խոսքից կոնտեքստայինխոսքինչը պահանջում է ԿՆՀ-ի աշխատանքի մեծհամաձայնեցվածություն / խոսքաշարժողականմեխանիզմիուշադրությանհիշողության և այլն/:
ԿՆՀ-ի աշխատանքումնեյրոէնդոկրին և անոթայինկարգավորման մեջ առաջացած որոշանհամաձայնություն բերում է վարքի փոփոխություն,նկատվում է համառությունկամակորություն,նեգատիվիզմ և այլնԱյդ ամենը բերում է խոսքայինհամակարգի մեծ խոցելիությանԿարող է առաջանալկակազությունմուտիզմխոսքի զարգացմանհապաղումԵրեխան հրաժարվում է խոսքայինհաղորդակցումիցառաջանում է բողոքարկմանռեակցիաԱյս փուլում կակազության առաջացումըկարող է պայմանավորված լինել խոսքի ֆունկցիոնալհամակարգի առանձին օղակների և հոգեկանֆունկցիաների անհավասարաչափ հասունացմամբ: /գրականության մեջ հայտնի է «Էվոլյուտիվկակազություն» անվանմամբ/:
Երրորդ փուլ / 6-7 տարեկան/` գրավոր խոսքիզարգացման սկիզբԱյս ժամանակ մեծանում էերեխայի ԿՆՀ-ի աշխատանքիծանրաբեռնվածությունը և նրա հանդեպ չափից ավելիպահանջները նորից կարող են հանգեցնել տարբերբնույթի խոսքային խանգարումներիկակազություն,
դիսգրաֆիա և այլն:


Գրավոր խոսքի խանգարումներ

Գրավոր խոսքն ունի խոսքային գործունեության երկուտեսակգիր և ընթերցանությունԳրիխանգարումներն անվանում են դիսգրաֆիաիսկընթերցանության խանգարումներըդիսլեքսիաԱյսխանգարումներն ավելի հաճախ ի հայտ են գալիսզուգակցվածսակայն կարող են դրսևորվել նաևորպես առանձինինքնուրույն խանգարում: հասակակիցների հետ շփումըԴիսգրաֆիան գրելուպրոցեսի մասնակի յուրահատուկ խանգարում է:Գրավորն իրենից ներկայացնում է խոսքայինգործունեության բարդ ձևբազմամակարդակ պրոցես,որում մասնակից են տարբեր վերլուծիչներ`խոսքալսողականխոսքաշարժողականտեսողական,ընդհանուր շարժողականԳրելու ընթացքում դրանցմիջև հաստատվում է սերտ կապ ևփոխպայմանավորվածությունԱյս պրոցեսիկառուցվածքը կախված է գրելու հմտությանը,խնդիրներին և բնույթին տիրապետելու փուլից:Գրավորը սերտորեն կապված է բանավոր խոսելուպրոցեսին և իրականանում է միայն դրա զարգացմանբավականին բարձր մակարդակի հիմքի վրա:Մեծահասակի գրելու պրոցեսը ամրապնդված,ավտոմատացված է և տարբերվում է այդ հմտությանըտիրապետող երեխայի գրելու բնույթիցԱյսպես,մեծահասակի գրելու պրոցեսը նպատակաուղղվածգործունեություն էորի հիմնական նպատակըիմաստի հաղորդումը կամ ֆիքսումն էՄեծահասակիգրելու պրոցեսը բնորոշվում է ամբողջականությամբ,կապակցվածությամբ և համադրական գործընթաց է:Բառի գրաֆիկական պատկերը վերարտադրվում է ոչթե առանձին էլեմենտներով (տառերով),այլ`միասնական շարժողական ակտովորպես մեկամբողջությունԳրելու պրոցեսն իրականանում էարդեն ամրապնդվածավտոմատ կերպով ևընթանում է կրկնակի հսկողության տակ`զգայաշարժողական և տեսողականԳրելու պրոցեսիօպերացիաները Գրելու պրոցեսն ունիբազմամակարդակ կառուցվածք և ներառում է մեծքանակությամբ օպերացիաներՄեծահասակներըկրճատում են այդ օպերացիաներըինչը չեն կարողանել գրավորին նոր տիրապետող երեխաները:Առանձնացնում են գրելու հետևյալ օպերացիաները.գրավորը սկսվում է մտահղացումից,դրդապատճառիցխնդրիցՄարդը գիտակցում էթեինչ նպատակով է գրումինֆորմացիան ֆիքսելու ևինչ-որ ժամանակով պահպանելումեկ այլ մարդուհաղորդելուորևէ մեկին գործողության դրդելու և այլն:Մտովի մարդը կազմում է գրավոր արտահայտությանպլանըիմաստային ծրագիրըմտքերի ընդհանուրհաջորդականությունըՍկզբնական միտքըհարաբերակցվում է նախադասության որոշակիկառուցվածքի հետԳրելու ընթացքում գրողը պետք էկողմնորոշվի նրանումթե ինչ է արդեն գրել և դեռ ինչպետք է գրիՅուրաքանչյուր նախադասությունորպետք է գրելբաժանվում է այն կազմող բառերիքանիոր գրավորում նշվում են յուրաքանչյուր բառիսահմաններըԳրելու պրոցեսի բարդօպերացիաներից մեկը բառի հնչյունայինկառուցվածքի վերլուծությունն էԲառը ճիշտ գրելուհամար անհրաժեշտ է որոշել նրա հնչյունային կազմը,հնչյունների հաջորդականությունն ու յուրաքանչյուրիտեղը բառի մեջԲառի հնչյունային վերլուծություննիրականանում է խոսքալսողական ևխոսքաշարժողական վերլուծիչների համատեղգործունեությամբՀնչյունների բնույթն ու բառի մեջդրանց հաջորդականությունը որոշելու ժամանակ մեծդեր է կատարում արտասանությունը (բարձրշշուկովկամ մտքում): Գրելու հմտությանը տիրապետելուփուլում շատ մեծ է արտասանության դերըԱյն օգնումէ պարզել հնչյունի բնույթըտարբերել նմանհնչյուններից և որոշել բառերում հնչյուններիհաջորդականությունըՀաջորդ օպերացիան բառիցդուրս բերված հնչույթի հարաբերակցումն է տառիորոշակի տեսողական պատկերի հետորը պետք էտարբերակված լինի մյուս բոլոր տառերից`հատկապես գրաֆիկորեն նմաններիցՍրանհաջորդում է գրի պրոցեսի շարժողական օպերացիան,այսինքն տառերի տեսողական պատկերիվերարտադրումը ձեռքի շարժումներովորնիրականանում է տեսողական վերահսկմամբ`կարդալովՆշված ֆունկցիաներից որևէ մեկիչձևավորվելը կարող է առաջ բերել գրավորիխանգարումներ` դիսգրաֆիաԴիսգրաֆիանպայմանավորված է նորմայում գրավորի պրոցեսնիրականացնող բարձրագույն հոգեկան ֆունկցիաներիթերզարգացմամբԳրավորի և ընթերցանությանխանգարման պատճառները նույնն ենԴ· նուրբ ևընդհանուր մոտորիկան · էմոցիոնալ ոլորտը ·կապակցված բանավոր խոսքը · տեսողականհիշողությունը · տարածական պատկերացումները(աջ – ձախվերև — ներքևմեծ – փոքրվրա – տակ ևայլն· տեսողական վերլուծությունն ուհամադրությունը (տառերի տարբերակում·հնչութային վերլուծությունը · հնչութային ընկալումը(հնչույթների տարբերակում· ագրամատիզմներընթերցանության ժամանակ (հոլովականվերջավորություններիգոյականի դեմքիթվիամհամապատասխանություն): Դիսլեքսիանսովորաբար ուղեկցվում է նաև ոչ խոսքայինխանգարումներովԸնթերցանության խանգարումունեցող երեխաները դժվարանում են կողմնորոշվելտարածության մեջընկալել մարմնի իրական ձևն ուչափերըՈւշ է ձևավորվում մարմնի աջ և ձախկողմերի տարբերակումըԴիսլեքսիայով երեխաներիհետ աշխատելիս անհրաժեշտ է ձևավորել կամզարգացնել· կարդացածի իմաստն ընկալելուդժվարություններ, որոնք արտահայտվում ենառանձին բառինաղադասության կամ տեքստիմակարդակովընդ որում ընթերցանությանտեղնիկական կողմի խանգարումներ չեն դիտվում ·բառերի հնչյունավանկային կառուցվածքիաղավաղումներորոնք արտահայտվում ենհնչյունների կամ վանկերի բացթողումներով,ավելացումներովտեղափոխումներով · տառայինընթերցում (անվանում է առանձին տառերըսակայնվանկ կամ բառ չի կազմում· ընթերցելիս հնչյուններիփոխարինումներ և շփոթումներ (հատկապեսարտաբերմամբ մոտ հնչյունների), ինչպես նաևգրաֆիկորեն նման տառերի փոխարինումներ ·տակտիլայինԴիսլեքսիայով երեխաների մոտնկատվում են սխալների հետևյալ խմբերը·օպտիկական · մնեզտիկական · ագրամատիկական ·սեմանտիկական · ֆոնեմատիկական ·Գրի լրիվբացակայությունը կոչվում է ագրաֆիա,ընթերցանության անընդունակությունըալեքսիա:Դիսլեքսիան ընթերցանության պրոցեսի մասնակիխանգարում էորը պայմանավորված է բարձրագույնհոգեկան ֆունկցիաների թերզարգացմամբ ևարտահայտվում է կայուն բնույթի կրկնվողսխալներովԸնթերցանության խանգարումներըբավականին շատ են տարածված երեխաներիշրջանումընդ որում 4 — 5 անգամ ավելի հաճախհանդիպում է տղաների մոտԴիսլեքսիայիառաջացման պատճառները մինչ օրս էլվիճաբանությունների տեղիք են տալիսՇատհեղինակներ գտնում ենոր առկա է ժառանգականնախատրամադրվածությունՈրոշ գիտնականներ էլբացառում են նման մոտեցումըԴիսլեքսիայովերկվորյակների հետազոտությունները ցույց տվեցին,որ դիսլեքսիայի ծագումը պայմանավորող որոշգործոններայնուամենայնիվժառանգական բնույթունենԴիսլեքսիան հաճախ պայմանավորված էլինում գլխուղեղիընթերցանության պրոցեսինմասնակցող գոտիների օրգանական վնասվածքներով:Ընթերցանության խանգարումներով երեխաներիխմբում մեծ թիվ են կազմում ուղեղային մինիմալդիսֆունկցիայով երեխաներըհոգեկան զարգացմանհապաղումբանավոր խոսքի ծանր խանգարումներ,ուղեղային կաթվածլսողության խանգարումներ ևմտավոր հետամնացություն ունեցողներըՀամաձայնՌԵԼալաևայի դասակարգման տարբերում ենդիսլեքսիայի հետևյալ տեսակները վանկերիբացթողումներավելացումներտեղափոխություններ: 4. Ագրամատիկական դիսգրաֆիան կապված է խոսքիքերականական կողմի թերզարգացման հետ:Դիսգրաֆիայի այս տեսակը կարող է արտահայտվելբառիբառակապակցությաննախադասության,տեքստի մակարդակովԳրավոր կապակցվածխոսքում երեխաները դժվարանում ենտրամաբանական և լեզվական կապեր հաստատելնախադասությունների միջևՆախադասությանմակարդակով քերականական սխալներնարտահայտվում են բառի ձևաբանականկառուցվածքի աղավաղումներովհոլովականվերջավորությունների փոփոխություններով,դերանուններիգոյականի թվիանհամապատասխանությամբ: 5. Օպտիկականդիսգրաֆիան պայմանավորված է տեսողականճանաչողությանվերլուծության և համադրության,տարածական պատկերացումների թերզարգացմամբ:Արտահայտվում է գրավորում տառերիփոխարինումներով և աղավաղումներով:Օպտիկական դիսգրաֆիային է վերագրվում նաևհայելային գիրըորը երբեմն դիտվում էձախլիկությանինչպես նաև գլխուղեղի օրգանականվնասվածքների դեպքում:· տառերիտեղափոխություններ · ձայնավորների բացթողումներ· բաղաձայնների կուտակումների դեքում դրանցբացթողումներ ·իսգրաֆիայով երեխաներիբարձրագույն հոգեկան մի շարք ֆունկցիաներձևավորված չենԴժվարացած են տեսողականվերլուծությունն ու համադրությունըտարածականպատկերացումներըհնչյունայինվանկայինվերլուծությունն ու համադրությունը,նախադասությունը բառերի բաժանելըխոսքիբառաքերականական կազմը որոշելըԱռկա ենհիշողությանուշադրությանհուզակամային ոլորտիխանգարումներԳոյություն ունեն դիսգրաֆիայի միշարք դասակարգումներսակայն ժամանակակիցլոգոպեդիայում առավել հիմնավորված է այնդասակարգումըորի հիմքում ընկած է գրելուպրոցեսի որոշակի օպերացիաներիչձևավորվածությունըԸստ այդմ առանձնացնում ենդիսգրաֆիայի հետևյալ տեսակները. 1.արտաբերական – ակուստիկական դիսգրաֆիա 2.ակուստիկական կամ հնչույթների տարբերակմանխանգարումների հիման վրա առաջացած դիսգրաֆիա3. լեզվական վերլուծության և համադրությանխանգարումների հիման վրա առաջացած դիսգրաֆիա4. ագրամատիկական դիսգրաֆիա 5. օպտիկականդիսգրաֆիա: 1. Արտաբերական – ակուստիկականդիսգրաֆիան արտահայտվում է տառերիփոխարինումներով ու բացթողումներովԸնդ որումերեխան գրում է այնպեսինչպես արտաբերում է:Սակայն միշտ չէոր հնչյունների փոխարինումներն ուբացթողումները արտահայտվում են նաև գրավորխոսքումՍա պայմանավորված է նրանովոր մի շարքդեպքերում տեղի է ունենում կոմպենսացիապահպանված ֆունկցիաների հաշվին: 2.Ակուստիկական դիսգրաֆիան դրսևորվում է այնտառերի փոխարինումներովորոնցհամապատասխան հնչյունները հնչողությամբ մոտ են:Ընդ որում բանավոր խոսքում այդ հնչյունները ճիշտեն արտաբերվումԾանր դեպքերում շփոթվում են այնտառերըորոնք արտահայտում են արտաբերմամբ և հնչողությամբ ոչ մոտ հնչյուններ: 3. Այս ձևի հիմքումընկած են լեզվական վերլուծության և համադրությանտարբեր ձևերի խանգարումներըԼեզվականվերլուծության և համադրության թերզարգացումըգրավորում արտահայտվում է բառի ևնախադասության կառուցվածքի աղավաղումներով:Դիսգրաֆիայի այս դեպքում տարածված ենհատկապես բառի հնչյունատառային կառուցվածքիաղավաղումներըԱռավել բնորոշ են հետևյալ սխալները:



Խոսքի  ընդհանուր  թերզարգացում

Խոսքի  ընդհանուր  թերզարգացման  ժամանակ  տուժած  են խոսքային  համակարգի  բոլոր  բաղադրիչներըխոսքի  հնչյունային կողմը  բառապաշարը  և  քերականական   կողմըԱյս  դեպքում պահպանված  են  լինում  ֆիզիկական  լսողությունը  և ինտելեկտը:Առաջացման  պատճառները  բաժանվում  են երկու  մեծ խմբի՝ կենսաբանական  և  սոցիալական:Կենսաբանական պատճառներին  կարելի  է  դասել  մոր  տարած  տարբեր  տիպի ինտոկսիկացիաները  և  ինֆեկցիաները,  մոր  և  պտղի   արյան  անհամատեղելիությունը  ըստ  ռեզուս  գործոնի:Հղիության  ընդացքի տարբեր  պաթոլոգիաներով,  երեխայի  ԿՆՀ-ի  հիվանդությունները  և ուղեղի  տրավմաները  կյանքի  առաջին  տարիներին:Սոցիալական պատճառներին  կարելի  է  դասել  անհաջող   բարձիթողի սոցիալական  պայմանները,  որտեղ   երեխան  կրթվում  և դաստիրակվում  է,  ինչպես  նաև  խոսքի  սենզիտիվ   շրջանում  ոչ ադեկվատ  խոսքային  և  հոգեկան  միջավայրի   առկայությունը:Ըստ խոսքի  զարգացման   ախտահարման   աստիճանի  առանձնացնում ենք  ԽԸԹ-ի  երեք  մակարդակ:ԽԸԹ-ի  առաջին  մակարդակում երեխաների  մոտ  կամ  խոսքը  լրիվ  բացակայում  է  կամ  առկա  են խոսքի  որոշ  տարրեր:Ակտիվ  բառապաշարը  ներառում  է  մի  քանի ձայնարկություններ  կամ  թոթովանքային  բառեր,  որոնք  հաճախ զուգակցվում  են  ժեստերով   և  միմիկայով:ԽԸԹ-ի  երկրորդ մակարդակը  բնութագրվում  են   համեմատաբար  ծավալուն  խոսքային   միջոցների  կիրառումով  այս  մակարդակում  երեխան օգտագործում  է  բայեր,  անձնական  դերանուններ,  գոյականներ սակայն  օգտագործվող  բառերը  բնութագրվում  են  ոչ  ճիշտ իմաստով  և  հնչյունային  ձևավորումով:Թեև  հարուստ  է բառապաշարը,  միևնույնն  է  կատարվում  է  բառի փոխարինումներ:Երրորդ  մակարդակում  խոսքը  դառնում  է  ավելի ծավալուն,  բացակայում  են  կոպիտ  բառաքերականական խանգարումները,  հարստանում  է   երեխայի   ակտիվ բառապաշարը  սակայն   առկա  է  հնչյունավանկային աղավաղումների  և  հնչառտաբերական  խանգարումներ:ԽԸԹ-ի երրորդ  մակարդակում  օգտագործելով  կապակցված  խոսքից դժվարանում  են  երբ  օգտագործում  են  պատճառահետևանքային կապով,  տարածական  ընկալման  իմաստով նախադասություններ:ԽԸԹ-ի  շտկողական  աշխատանքները կազմակերպելիս,  մոտեցումը  կրում  է  կոմպլեքսային  բնույթ՝լոգոպեդբժիշկհոգեբան  միասնական   մոտեցում:Լոգոպեդական աշխատանքները  կազմակերպելիս  պետք  է  հաշվի  առնել  հետևյալ սկզբունքները՝
1.հնարավորինս  շուտ  սկսել
2.Երեխայի  համար  ստեղծել  բարենպաստ  պայմաններառաջին  հերթին  բացառել  սոցիալական  միջավայրից  եկող  բացասական ազդակները  (չխոսել  երեխայի  մոտ  իր  խնդիրներից,  չծաղրել)
3.անհրաժեշտ  է  ապահովել  խոսող  երեխաների  միջավայրովանխոս  երեխայի  տարիքից  ավելի  ցածր  տարիքային  ցենզով
4.հաշվի  առնել  օնտոգենետիկական  սկզբունքը՝  թոթովանքբառ,բառակապակցություն
5.միաժամանակ  հարստացնել  բառապաշարը  ձևավորել կապակցված  խոսք
6.աշխատանքի  ժամանակ  հաշվի  առնել  նյարդային  համակարգը  և հոգեկան  ստատուսը
7.աշխատանքի  ժամանակ  ապահովել  շատ  անալիզատորների ներգրավում 

8.հաշվի  առնել   անհատական  մոտեցման  սկզբունքը:

Խոսքի զարգացման փուլերը


1. Նախաթոթովանքի կամ գղգղանքի փուլ
Եթե հետծննդյան կյանքի առաջին-երկրորդամիսներին երեխան միայն լաց լինելով էարտահայտում իր վիճակըապա 2-3-րդ ամիսներիցսկսած սկսում է ձայներ արձակելորոնք կազմված ենմեկ-երկու ձայնավոր և նույնքան էլ կոկորդայինանորոշ հնչյուններից: Ընդ որումնման ձայներարձակում են ինչպես լսողայնպես էլ ի ծնե խուլերեխաներըովքեր չեն լսում շրջապատողներիխոսքըՍա նկատի ունենալովմասնագետներըկարծում ենոր նախաթոթովանքը ժառանգական է ևսոցիալական պայմանավորվածություն չունիայն չիմտնում իսկական խոսքի զարգացման ընթացքի մեջ:Ձայներ արձակելը հաճույք է պատճառում երեխայինև ֆունկցիոնալ խաղի նախնականամենապարզտեսակն էԵթե երեխան շրջապատված է սիրով ևքնքշանքովապա ավելի հաճախ է ձայներ արձակում:Գղգղանքի փուլը տևում է մինչև 6 ամսականը:
2. Թոթովանքի  փուլ
Թոթովանքի շրջանն սկսվում է 6 ամսականիցԱյսփուլում երեխայի արձակած ձայներն իրշրջապատում խոսվող լեզվի հնչյուններն ենԴանշանակում էոր այս փուլում սոցիալականշրջապատն արդեն վճռական ազդեցություն է գործումերեխայի խոսքի զարգացման վրաԹոթովանքիփուլով սկսվում է խոսքի զարգացման համար շատկարևոր վանկային մեխանիզմի ձևավորումըԱյնկարևոր նախադրյալ է խոսքային մյուսմեխանիզմների ձևավորման համարԹոթովանքինակտիվորեն մասնակցում են լեզունլեզվի ծայրը,շուրթերըԱրտաբերվում են այնպիսի շրթնայինհնչյուններինչպիսիք ենբմպփ: 7 ամսականումերեխայի թոթովանքը շրջապատի կողմից ակտիվաջակցության կարիք ունիՁևավորվում էաուտոէխոլալիաերբ նա կրկնում է իր իսկ ասածը: 7-8 ամսական թոթովախոս երեխան կրկնում է մեկձայնավորից և մեկ բաղաձայնից կազմված բառերիշարքեր (մամապապատատա և այլն):
3Պասիվ խոսքի փուլ
Մինչև մայրենի լեզվով առաջին բառերն արտասանելըերեխան անցնում է խոսքի զարգացման ևս մեկ փուլ:Երեխան դեռևս չի կարողանում խոսելբայցհասկանում է շրջապատողների խոսքըիրենուղղված մի շարք բառեր և պարզնախադասություններ: 8-9 ամսականում նորմալզարգացող երեխան կարող է հասկանալհրամայական և հարցական կարճնախադասություններև ընդ որումերեխանհասկանում է ոչ այնքան նախադասության ընթացքը,որքան նրա հուզական կողմըտոնըշեշտադրումը,ժեստերը և դիմախաղըԱրդեն 10ամսականումերեխան դրսևորում է վերլուծականմտածողության որոշ կարողություններ:
4. Ակտիվ արտաքին խոսքի փուլ
Այս փուլը կազմված է երկու ենթափուլից`
1. 
Իրադրական խոսքի ենթափուլ
2. 
Կապակցված համատեքստային խոսքի ենթափուլ
Իրադրական խոսքի ենթափուլ
Մոտավորապես մեկ տարեկանում նորմալ զարգացողերեխաների մեծ մասն սկսում է արտասանել առաջինբառերըսակայն երեխաներն այս հարցում ունենանհատական բավականին մեծ տարբերություններ:Որոշ երեխաներ կարող են ակտիվ խոսքի փուլինանցնել 2 տարեկանում կամ ավելի ուշԱյսինքն`նրանց պասիվ խոսքի փուլը միջինից շատ ավելիերկար է տևումնույնիսկ մինչև 3 տարեկան:Երեխայի արտասանած առաջին բառերը թոթովանքիժամանակ արտասանվող հնչյուններիզուգորդություններից կազմված բառերն ենԵթեթոթովելիս «մա-մա-մա» շարքը որևէ իմաստ չէրարտահայտումապա այժմ այդ զուգորդությունըկարող է նշանակել մայր:
Իրադրական խոսքը մեծ նշանակություն ունիընտանիքի անդամների հետ երեխայի շփման ևհիմնական պահանջմունքների բավարարմանհարցումՕրինակշատ երեխաներ «հաֆո կամ հաֆ-հաֆ» են ասումերբ ուզում են ցույց տալ շանըկամ ինչ-որ միտք արտահայտելորը կապված է շանհետՆմանատիպ բառերի կիրառումըպայմանավորված է կոնկրետ իրադրությամբորումտվյալ պահին հայտնվել է երեխան:
Կապակցված համատեքստային խոսքի փուլը ևեսակենտրոն խոսքի խնդիրը
Խոսքի զարգացման այս փուլն սկսվում է 1.5- 2տարեկանիցԵրեխան արդեն կարողանում է կազմելբառիցսովորաբար ենթակայից և ստորոգյալիցկազմված նախադասություններԱյս փուլումերեխայի խոսքը հանդես է գալիս որպես նրագործողություններին ուղեկցող գործընթացՕրինակ`երեխան տուն պատրաստելիս ինքն իրեն խոսում է,տալիս է այն առարկաների անուններըորոնցովխաղում էԺՊիաժենհետո նաև ԼՍՎիգոտսկին,ուշադրություն դարձրին այն հանգամանքինորերեխայի խոսքի և մտածողության զարգացման վրախոր ազդեցություն են գործում այլ մարդկանց հետփոխհարաբերություններըԺՊիաժեն առաջ քաշեցնաև «եսակենտրոն խոսքի» մասին իր տեսակետը:Եսակենտրոն է երեխայի այն խոսքըորընախատեսված է հենց իր համարիսկ«սոցիալականացված» խոսքն ուղղված է ուրիշներին:Ըստ Պիաժեիեսակենտրոն խոսքը ժամանակիընթացքում մարում ու անհետանում էԼ.Ս.Վիգոտսկինքննադատորեն վերլուծելով Պիաժեիտեսակետըառաջ քաշեց այն միտքըոր երեխայիխոսքի ցանկացած տեսակ սկզբից ևեթ սոցիալական է:Փորձելով պարզելթե երեխայի կյանքում ինչնշանակություն ունի եսակենտրոն խոսքըհանգեցայն եզրակացությանըոր խոսքի այդ տեսակըսոցիալական ծագում ունի և ժամանակի ընթացքումոչ թե անհետանում էայլ դառնում է ներքին խոսք:Որոշ տվյալներ վկայում ենոր 2-3 տարեկաներեխայի եսակենտրոն խոսքը կապված է խնդրայինիրադրությունների հաղթահարման հետԵրբ երեխանհայտնվում է խնդրային իրադրության մեջորտեղպետք է հաղթահարի չնախատեսվածդժվարություններընրա ինքնաբուխ եսակենտրոնխոսքը անմիջապես ակտիվանում էԱյս փաստը ցույցէ տալիսոր խոսքի այս տեսակը ծառայում էխնդիրների լուծմանն ու խնդրային իրադրություններիհաղթահարմանըայսինքներեխայի ադապտացիայիապահովմանը:
5. «Ի՞նչ է» և «ինչո՞ւ» հարցերի փուլ
Մոտավորապես 2-2.5 տարեկանից սկսած երեխանբազմաթիվ հարցեր է տալիս շրջապատողառարկաների և երևույթների մասինՍկզբնականշրջանում այդ հարցերը հիմնականում առարկաներիանուններն իմանալու խնդիրն են լուծում և ունենումեն «ի՞նչ է սա» ձևըԵրեխան նմանատիպ հարցեր էտալիսընդ որումնույն առարկայի անունը նակարող է հարցնել մի քանի անգամԱյդ ձևով նա ոչմիայն ստուգում է իր իմացածըայլև հաղորդակցվումէ մեծահասակների հետ: 3-3.5 տարեկանում երեխայիհարցերի բնույթն արդեն փոխվում էՆա ցանկանում էիմանալ ոչ միայն առանձին առարկաների անունները,այլև դրանց ծագումըով է դրանք գնելինչի համար ևայլնԱյլ կերպ ասածնրան արդեն հետաքրքրում ենառարկաների և երևույթներիպատճառահետևանքային կապերըԱյս շրջանումշատ կարևոր է ծնողների վերաբերմունքը երեխայիհարցասիրության նկատմամբՆրանք պետք էհնարավորին չափով բավարարեն երեխայիհետաքրքրասիրությունըքանի որ պատասխանելուցհրաժարվելը երեխային կզրկի գիտելիքներից ևաստիճանաբար կհասցնի հետաքրքրասիրությաննվազմանԵթե ծնողը չգիտի երեխայի հարցիպատասխանըապա չպետք է կեղծ պատասխանհորինիավելի լավ է պատասխանել իմանալուցհետո:
6. Խոսքի զարգացման գերագույն փուլ
Կան երեխայի խոսքի զարգացման գերագույն փուլեր,որոնց իմացությունը մեծ նշանակություն ունիԴրանքայն փուլերն ենորոնց ընթացքում երեխայի խոսքիզարգացումը խիստ արագանում էԴրանցից առաջիննսկսվում է 2-2.5 տարեկանում և տևում է մինչև 6-7տարեկանըՊարզվում էոր եթե այս փուլը լիարժեքչի օգտագործվում մայրենի լեզվի յուրացման համար,ապա հետագայում կորցրածը լրիվ փոխհատուցելնանհնարին է դառնումԸնդ որումխոսքի ոչ լիարժեքզարգացումը հանգեցնում է իմացական ոլորտիզարգացման դանդաղեցմանԵրեխան մայրենի լեզունյուրացնում է մինչև 5-6 տարեկանը:
7. Բարդ նախադասությունների և քերականությանյուրացման փուլ
Արդեն 2 տարեկան երեխանորի խոսքին բնորոշ ենառանձին բառերը և պարզ նախադասությունները,երբեմն կարող է օգտագործել նաև 3 կամ ավելիբառերից կազմված նախադասություններ: 2.5-3տարեկան երեխաներն իրենց մտքերն արտահայտումեն բավականին բարդ նախադասություններով:Երեխայի խոսքի քերականությունը կարելի էուսումնասիրել սկսած այն պահիցերբ նա առաջինանգամ կապակցում է բառերըԱյդ պահից երեխայիխոսքը կառուցիկ է դառնումկանոնավորսակայնկառուցվածքները տարիքին զուգընթաց փոփոխվումենՍկզբնական փուլերում երեխայի խոսքիկառուցվածքը չի համընկնում մեծահասակի խոսքիկառուցվածքինԱյդ շրջանում երեխայի խոսքումգերակշռում են առանցքային կամ հիմնական բառերը(էլի տուրէլի կարդաէլի թռցրու): Նման բառերիթիվը դանդաղ է աճումամսական 4-5 բառովԱյստարիքում հանդիպում են նաև ենթակա-ստորոգյալպարզ կառուցվածքով բազմաթիվնախադասություններՍկսած այն պահիցերբերեխան սկսում է 2–ից ավել բառերով կազմվածնախադասություններ գործածելարդեն հնարավոր էդրանք վերլուծել ըստ խոսքի մասերիԱյսպիսով, 2-3տարեկանում նախադասություններ կազմելիսերեխան ենթագիտակցորեն ելնում է որոշակիքանակական սկզբունքներիցԴրա շնորհիվ էլ նրանախադասությունները որոշակի կառուցվածքներ են,այլ ոչ թե բառերի պարզ շարքեր:



Երեխաներ խոսքը զարգանում է աստիճանաբար, անցնելով մի շարք փուլեր:
1-ՆախթոթովանքգղգղանքԵթե հետծննդյան կյանքի1-2 ամիսներին երեխան միայն լաց լինելով էարտահայտում իր վիճակըապա 2-3 ամիսներիցսկսում է ձայներ արձակելորոնք կազմված են 1-2ձայնավորև նույնքան կոկորդային անորոշհնչյուններիցԸնդ որում,  նման ձայներ արձակում ենինչպես լսող, այնպես էլ ի ծնե խուլ երեխաները:
2-Թոթովանքի փուլ: Սկսվում է 6 ամսականիցԱյսփուլում երեխայի արձակած ձայները իր շրջապատումխոսվող լեզվի հնչյուններն ենԹոթովանքի փուլումսկսվում է խոսքի զարգացման համար շատ կարևորվանկային մեխանիզմըՍա կարևոր նախադրյալ էխոսքային մյուս մեխանիզմների ձևավորման համար:Այս փուլում ակտիվորեն մասնակցում են լեզունլեզվիծայրը և շուրթերըԲՄՓՊ: 7 ամսականում երեխայիթոթովանքը շրջապատի կողմից ակտիվ աջակցությանկարիք ունիՁևավորվում է աուտոէխոլալիաերբ նակրկնում է իր ասածը:

3-րդ փուլը պասիվ խոսքի փուլն է



Մանկական  ուղեղային  կաթված                                  
                             (ՄՈՒԿ)
ՄՈՒԿ-ը  ԿՆՀ  ( կենտրոնական  նիարդային  համակարգծանր  հիվանդություն  է  որն  առաջանում  է  ուղեղի  վնասվածքի  պատճառով  ներարգանդային  կյանքում, ծննդաբերական  տրավմայի  պատճառով  և  հետծննդյան  շրջանում: Գլխուղեղի  վնասման  պատճառ  կարող  են  լինել  տարբեր  բնույթի  ինֆեկցիոն  հիվանդություններորոնք  մայրը  տարել  է  հղիության  ընդացքումմոր  և  երեխայի  ռեզուս  գործոնի  անհամատեղելիությունիցև երեխայի  կյանքի  առաջին  տարիներին  գանգի  տրավմաները:


Առաջին ձևի ժամանակ նույն ձևով աղտահարված են լինում ձեռքերն ու ոտքերը:Երեխան դժվարանում է նստել և գլուխը պահել:
Երկրորդ ձևի ժամանակ նույնպես բոլոր չորս վերջույթները աղտահարված են լինում ընդ որում ոտքերն ավելի շատ քան ձեռքերը:
Երրորդ ձևը բնութագրվում է միակողմանի շարժողական խանգարումով:Աղտահարվում է մարմնի մի մասը ավելի հաճախ վերին վերջույթները:
Չորրորդ ձևը բնութագրվում է ոչ կամային շարժումններով:
Հինգերորդ ձևի ժամանակ դիտվում է շարժումնների կոնդինացիայի որոշակի խանգարումններ:ՄՈՒԿ-ով երեխաների մոտ մեծ տեղ են գրավում խոսքային խանգարումնները (70-80%-ի ) մոտ:
Նրանց խոսքային խանգարումնները բազմազան են, սակայն առավել հաճախ հանդիպողներից են՝
1. Դիպլեգիա
2.խոքի ընդհանուր թեր զարգացում
3. կակազություն
4.գրավոր խոսքի խանգարումներ:
Դիպլեգիայի   ժամանակ տուժում են խոսքի շարժողական մեխանիզմ, որի ժամանակ բնորոշ է արտաբերական շարժումնների խանգարումները շնչառական և ձայնառաջացման խանգարումնները:Եթե որևէ մեկն ունի ՄՈՒԿ ուղեղի վնասվածքի պատճառով չի կարողանում ճիշտ օգտագործել մարմնի որոշ մկաններում:

ՄՈԻԿ ունեցող երեխաները չեն կարողանում քայլել, խոսել, ուտել, ինչպես մյուս երեխան:Չեն կարողանում օգտագործել մանր առարկանները օգտվել գրիչից, մկրատից:Չեն կարողանում կառավարել ձեռքերի ոչ կամային շարժումնները և թքային արտադրությունը:ՄՈՒԿ-ը չի բուժվում չնայած հետևանքները հնարավոր է կատարվում վաղ մանկական տարիքից:





Կակազություն

Խոսքի,  տեմպի և ռիթմի խանգարումն է, որը պայմանավորված է  ծայրամասային խոսքային ապառատում  առկա մկանային ջղաձգումններով:Կակազության ժամանակ առաջանում է տարբեր ջղաձգումններ, որոնք իրենց ձևով լինում են երեք տեսակ:
1.Կլոնիկ-որի ժամանակ կրկնվում է նույն հնչյունը կամ վանկը:
2.Տոնիկ-երբ կակազողը փորձում է արտաբերել բառը, հնչյունը կարծես քարանում է:
3.Կլոնիկ-Տոնիկ կամ խառը-երբ կակազողի մոտ կան երկու տեսակներ:
Առանձնացնում են կակազության երկու ձև  նեվռոծիկ և նեվռոզանման կակազությանը բնորոշ են հետևյալ առանձնահատկությունները:
1.Կակազության հիմնական ձևավորումն է 2-5 տարեկան:
2.Ծավալուն ֆռազային խոսքի առկայությունը մինչև կակազության առաջացումը:
3.Կակազությանը նախորդում է սուր կամ խռոնիկ տրավմա:
4.Ջղաձգումները մեծ մասամբ կախված է կակազողի հուզական վիճակից:
5.Որոշակի պայմանավորված սահուն խոսքի հնարավորություն՝ հուզական հանգիստ մթնոլորտ, խոսելու, շեղվելու, մեկնաբանության ժամանակ:
Նեվռոզանման կակազությունը բնութագրվում է:
1.Ջղաձգումային կծկումները ի հայտ են գալիս 3-4 տարեկանում:
2.Ջղաձգային կծկումնները համընկնում են ֆռազային խոսքի զարգացման հետ:
3.Կախվածության  սկիզբը աստիճանական է և պայմանավորված չէ հոգեկան տրավմա առաջացնող  իրավիճակի հետ, խոսքի որակը կախված չէ խոսքային իրավիճակից:
4.Խոսելու պրոցեսի վրա կակազողի ուշադրության գրավելունը, թեթևացնում է խոսքը:
5.Ֆիզիկական և հոգեկան հոգնածությունը վատացնում է խոսքի վիճակը:
Կակազության երկու տեսակի դեպքում էլ առաջանում են ոչ խոսքային աղտանշաններ:
Վախ կամ հետապնդող մտքեր:

Շարժողական կամ խոսքային փոխօգնություն  շարժումնների առկայություն, երբ որ նկատվում է անձնային  որակների փոփոխություն:



Տիֆլոմանկավարժություն

Տիֆլոմանկավարժությունը գիտություն է տեսողության խանգարումով երեխաների կրթության ու դաստիարակության մասին: Այն մտնում է մանկավարժական գիտությունների համակարգի մեջ:

Տիֆլոմանկավարժության հիմնական խնդիրներն են.

* Տեսողության խորը խանգարում ունեցող երեխաների հոգեբանամանկավարժական և կլինիկական ուսումնասիրումը:
* Տեսողության խանգարման ծագումնաբանական ախտորոշումը:
* Մանկական կուրության կամ թույլ տեսողության դեպքում օրգանիզմի չզարգացած գործառույթների փոխհատուցման, շտկման և վերականգնման ուղիները:
* Տեսողության գործառույթի տարբեր բնույթի խախտումների դեպքում անձի ձևավորման և զարգացման պայմանների ուսումնասիրումը ` հաշվի առնելով այդ երեխաների տարիքային և անհատական առանձնահատկությունները:
* Կույր և թույլ տեսնող երեխաների ուսուցման , դաստիարակության , աշխատանքային և պրոֆեսիոնալ պատրաստականության կազմակերպման բովանդակության, մեթոդների և պայմանների մշակումը:
* Տեսողության խանգարումներ ունեցող երեխաների ճանաչողական հնարավորությունների զարգացմանը նպաստող ուսումնադաստիարակչական գործընթացի ուսումնական պլանների, ծրագրերի , դասագրքերի, տեխնիկական միջոցների գիտական հիմքերի մշակումը:
* Տեսողության խանգարումներ ունեցող երեխաների մնացորդային տեսողության պահպանման և զարգացման հիգիենիկ միջոցառումների համակարգի մշակումը / լուսավորվածության չափանիշներ, տեսողական ծանրաբեռնվածության ռեժիմը և այլն/:
Տարբերում ենք տեսողության խանգարման հետևյալ աստիճանները.
* Թեթև աստիճանի կարճատեսություն և հեռատեսություն / մինչև 3 դիոպտր/;
* Միջին աստիճանի կարճատեսություն և հեռատեսություն / 3-6 դիոպտր/;
* Բարձր աստիճանի կարճատեսություն և հեռատեսություն / 6-ից բարձր դիոպտր/;
Տեսողության խանգարումների առաջացման պատճառները տարբեր են, և դրանց ազդեցության հետևանքով էլ ի հայտ են գալիս տեսողական օրգանի զանազան հիվանդություններ, իջնում է տեսողության սրությունը, և նույնիսկ կարող է առաջանալ կուրություն: Տեսողության խանգարումների առաջացման հնարավոր պատճառները կարելի է բաժանել երկու խմբի ` բնածին և ձեռքբերովի:

Տեսողության խանգարումների առաջացման հնարավոր պատճառները

Բնածին-Ծննդաբերության ժամանակ,Ժառանգական,Ինֆեկցիոն
Ձեռքբերովի-Ծննդաբերական վնասվածքներ,Ինֆեկցիոն,Բորբոքային,Վնասվածքներ,այրվածքներ
Նորմալ տեսնող երեխան երեք ամսական հասակում իր հայացքը սովորաբար կանգնեցնում է առարկաների վրա, և անհետանում են աչքերի չկոորդինացված շարժումները:
Միայն 14 տարեկանում ամբողջությամբ ձևավորվում է մարդու տեսողության մեխանիզմը:
Ողջ աշխարհում յուրաքանչյուր երրորդը վատ է տեսնում: Առավել անհանգտացնողը դպրոցահասակների կարճատեսության աճի միտումն է, որը հիմնականում առաջ է գալիս պառկած վիճակում ընթերցանությունից, վատ լուսավորությունից, սեղանի անհարմարավետությունից, առանց ընդմիջման տեսողական աշխատանք կատարելուց և այլն: Այս երևույթի կանխման համար անհրաժեշտ է .
* Հիգիենայի կանոնների պահպանումը:
* Ռացիոնալ ռեժիմի ապահովումը:
* Տանը և դպրոցում երեխայի համար հարմարավետ, ճիշտ լուսավորվածությամբ աշխատանքային տեղի ստեղծումը:
* Ճիշտ կեցվածքի ձևավորումը և զարգացումը:





Հատուկ մանկավարժությունը գիտություն է մտավոր և ֆիզիկական խնդիրներ ունեցող երեխաների հոգեֆիզիոլոգիական առանձնահատկությունների, նրանց կրթության և դաստիարակության օրինաչափությունների և մեթոդների մասին:

Հատուկ մանկավարժության օբյեկտը այն երեխան է, որը ունի հոգեֆիզիոլոգիական խնդիրներ:

Առարկան զարգացման տարբեր խնդիրներ ունեցող երեխայի ուսուցումն ու դաստիարակումն է:

Հիմնական նպատակը երեխայի անհատական զարգացման խնդիրների բացահայտումը, և վարքի ֆունկցիոնալ խանգարումների շտկումը:
Կապը այլ գիտությունների հետ- մանկավարժություն, հոգեբանություն, բժշկություն, կենսաբանություն, տեխնիկական և հասարակական գիտություններ:

Հիմնական խնդիրները- ուսումնասիրել, բացահայտել, մշակել ու շտկել:
Հատուկ մանկավարժությունը ունի իր բնագավառները:

1.Օլիգոֆրենո մանկավարժություն (մտավոր)
2.Սուրդո մանկավարժություն (լսողական)
3.Տիֆլո մանկավարժություն (տեսողական)
4.Լոգոպեդիա (խոսքային)

Հատուկ մանկավարժության հիմնական հասկացություններն են ՀԱՏՈՒԿ ՈՒՍՈՒՑՈՒՄ, ՀԱՏՈՒԿ ԿՐԹՈՒԹՅՈՒՆ, ՍԱՀՄԱՆԱՓԱԿ ԿԱՐՈՂՈՒԹՅՈՒՆՆԵՐ ՈՒՆԵՑՈՂ ԱՆՁ, ՀԱՏՈՒԿ ԿԱՐԻՔ, ԿՐԹՈՒԹՅԱՆ ԱՌԱՆՁՆԱՀԱՏՈՒԿ ՊԱՅՄԱՆՆԵՐԻ ԿԱՐԻՔ ՈՒՆԵՑՈՂ, ՇՏԿՈՒՄ:

Հատուկ մանկավարժության հիմնական սկզբունքներն են՝
Շտկողական ուսուցմանը և դաստիարակությանը ուղղված սկզբունք:
Ախտորոշմանն ուղղված համալիր մոտեցման սկզբունք:
Խանգարված ֆունկցիայի վաղ բժշկահոգեբանամանկավարժական (ԲՀՄ) շտկման սկզբունքը:
Զարգացման խանգարում ունեցողների նախադպրոցական, դպրոցական և մասնագիտական ուսուցման անընդհատության սկզբունք:

Հատուկ մանկավարժության մեթոդները՝ ուսուցման և դաստիարակության:




Դաունի  սինդրոմ

Այս  սինդրոմը  առաջին  անգամ  1866թնկարագրվել է  Լանգթոմ  Դաունի  կողմից (մոնղոլոիզմ)  անվան տակ:Դաունի  սինդրոմը  բոլորից  հաճախ հանդիպող  քրոմոսոմային  հիվանդություններից  է նորածինների  մոտ  դրսևորման հաճախականությունը  կազմում  է  1հարաբերած700-իիսկ մտավոր  հետամնացների  մոտ  10  տոկոսԱյսհիվանդության  ախտորոշումը  դրվում  է  ծնվելուց անմիջապես  հետո,  ըստ  դեմքի  բնորոշ  գծերի՝  թեք դասավորված  աչքեր,  լայն  քթարմատաչքի  ներս ընկած  հատվածում  մաշկի  ծալվածքով  բացի  այս ամենից  գանգի  փոքր  չափսեր  դեֆորմացված ականջներ  խոշոր  լեզու  և  ծռմռված  ճկույթներ:



Հենց  կյանքի  առաջին  տարում  նկատվում  է հոգեկանի  և  մոտորիկայի  հետ  ընկնելըԱյս երեխաները  ուշ  են  նստում,  քայլում  և  հաճախակի հանդիպող  անոմալյաներից  է  սրտի  արատը:Այս երեխաները  ունեն  թույլ  իմունիտետ  հատկապես ծանր  են  տանում  ինֆեկցիոն  հիվանդությունները վաղ  մանկական  հասակում:Դաունի  սինդրոմով երեխաների  91%  ունի  միջին  աստիճանի  մտավոր հետամնացություն  6,5%  թեթև  այսինքն ապուշություն,  իսկ  2,5%  խորը  մտավոր հետամնացություն:Այս  երեխաները  ունակ  են սովորելումեծ  մասամբ  նրանց  մոտ  նկատվում  էխոսքի  խնդիրներ  ունեն  աղքատիկ  բառաբաշար  և առտաբերական  խնդիրներ,  այդ  պատճառով խորհուրդ  է  տրվում  վաղ  հասակից  աշխատանք լոգոպեդի  հետ

Տուժած  է  լինում  նաև  խոշոր  և  մանր  մոտորիկան նպատակահարմար  է աշխատանքը ֆիզիոթերապեվտի  հետՀայտնի  է  որ  դաունի սինդրոմով  երեխաների  ծնվելու հավանականությունը  կախված  է  մոր  տարիքից մինջև  25  տարեկան  կանանց  մոտ  այս  սինդրոմով երեխայի  ծնվելու  հավանականությունը  1հ 1400-ի  էմինջև  30 տարեկան  1հ 1000-իմինջև  35 տարեկան  1հ 350-ի  մինջև  42  տարեկան  1հ 60-ի,  մինջև  49 տարեկան  1հ 12-իԴաունի  սինդրոմով  երեխայի ծնվելու  պատճառ  կարող է  հանդիսանալ ազգակցական  ամուսնությունընրանց  կյանքի տևողությունը  միջինում  50  տարի է,  շատերը  կարողեն  ամուսնանալ  սակայն  տղամարդկանց  մոտ նկատվում  է  անպտղություն  իսկ  կանանց  35-ից  50%  ունենում  են  այս  սինդրոմով  կամ այլ անոմալյաներով  երեխաներ:



Օլիգոֆռենո մանկավարժությունը կապը խնդիրներըառարկան:

Զբաղվում է մտավոր հետամնաց երեխաներիհոգեֆիզիկական զարգացմանառանձնահատկություններով և նրանց կրթությանառանձնահատկությունով:
Կապը-մանկավարժությունհատուկ հոգեբանություն,բժշկությանանատոմիաֆիզիոլոգիա,նյարդաբանության:
Օլիգոֆռենո մանկավարժության հետ դրված է խնդրիբացահայտումը:
Առաջացման պատճառը և ժամանակիբացահայտումը:
Խնդրի շտկում:
Անհատական մոտեցում:
Ֆիզիկականգիտական,  բարոյագիտական:
Աշխատանքի ուսուցում:
Օլիգոֆռենոյի առաջացման պատճառը:Օլիգոֆռենյանճանաչողության գործունեության կայունխանգարումն էորը առաջանում է գլխուղեղիխանգարման պատճառով :
Օլիգո-փոքր   ֆռենո-ուղեղ:
Բնածին և ձեռքբերովի:
Բնածին-ժառանգություն քրոմոսային և հղիության ոչնոռմալ ընթացքը:

Ձեռքբերովի-ծննդաբերության ընթացքումինֆեկցիոնհիվանդությունները:

Զարգացման առանձնահատկությունները:

Գործունեություն
Նորմալ
Մտավոր
առողջ  ժպիտ
2-3 ամսեկան
1,5-1,6 տարեկան
գլխի  ուղիղ  դիրք
2 ամսեկան
5-7 ամսեկան
ձայնի աղբյուր
2-3 ամսեկան
1 տարեկան
ուշադրություն
4-5 ամսեկան
2 տարեկան
բլբլալ
5-6 ամսեկան
2 տարեկան
նստել
6 ամսեկան
1 տարեկան
քայլել
8-12 ամսեկան
1-2 տարեկան
խոսել
10-12 ամսեկան
2-2,5 տարեկան
շարժական խաղեր
10-11 ամսեկան
2-2,5 տարեկան
մտածվածգործողություն
տարեկան
2-3 տարեկան




Քրոնիկ նյարդահոգեբանական հիվանդություն է, որըարտահայտվում է նոպաների ձևով: Դրանքսովորաբար հինգ րոպեից քիչ են տևում:Եթեհիվանդությունը ծանր է և ընթացքը երկար է տևում առաջանում են մի շարք բացասական հետևանքներ՝բնավորության փոփոխություններ և մտավորհետամնացություն:Տարբերում ենք երկու տեսակիԷպիլեպսիա՝
1.Տարածվողորը ընդգրկում է ամբողջ օրգանիզմով:
2.Մասնակիերբ էպիլեպտիկ պրոցեսի մեջ ընդգրկումեն մարմնի մկաների առանձին խմբեր:
Մեծ  էպիլեպտիկ նոպա, որի  ժամանակ  հիվանդը  ընկնում  է, կորցնում  է   գիտակցությունը,մարմնի մկանները  ձգվում  են,  ընկնում  է  մեջքի  վրա և  
հաճախ  մարմինը հենվում է միայն կրունկների  և  գլխի  վրա: Կոկորդի  մկանների ձգման  հետևանքով   ձայն  է  արտազատումշնչառական   մկանները ևս ձգվում,  են  դեմքը կապտում  է,  ակնագնդերը  ետ  են  գնում  և միայն  աչքի  սպիտակ  մասն է  
երևումբերանից  փրփուր  է  գնում  հաճախ արյունախառը:Այս  վիճակը տևում է  20-30 վարկյան  մաքսիմում  մինչև  1  րոպե,  որից հետո  հետևում  է  մարմնի  մկանների առանձին 
ցնցումները  սա  էլ  տևում  է մոտավորապես  5  րոպե:Հիվանդը  լինում  է շշմած  և  արգելակված  5-20  րոպե,որից  հետ հետևում  է  երկարատև  և  խորը քուն:Նոպաները  կարող  են  լինել կրկնվող
Մյուս  տեսակը  կոչվում  է  փոքր նոպա  որն  ունենում  է  մի  քանի ձևեր:Դրանցից  մեկն  
արտահայտվում  է նրանով,  որ  հիվանդը  հանկարծակի  (մի  քանի վարկյան)  կորցնում  է  
գիտակցությունըդադարում  է  կատարել  որևէ գործողություն:Որից  հետո  գիտակցությունը 
վերականգնվում  է  և  նա  շարունակում  է բնականոն  կըանքը:Մյուս  տեսակը  երբ հիվանդը  

առանց  որևէ  նախազգացումների ընկնում է,հետո  վեր  է  կենում  և  գնում:Սա ևս  համարվում  է  էպիլեպտիկ  հիվանդություն և եթե  երկար  է  շարունակվում  անրադառնում է  բնավորության  և  մտավոր  ունակությունների վրա:

Մասնագետները կարծում ենոր նոպաներիպատճառը ուղեղի բջիջների անկանոն աշխատանքնէիսկ թե ինչու է դա տեղի ունենումմինչ օրս պարզ չէ։
Ուղեղի հիվանդությունների մասին միհանրագիտարանում ասվում է. «Պետք չէ փորձելդադարեցնել նոպանսակայն պետք է պաշտպանելհիվանդին հնարավոր վնասվածքներից ևհավաստիանալոր նա կարողանում է շնչել։ Իսկ եթենոպան հինգ րոպեից երկար է տևում կամ կրկնվում է,կամ էլ անհատը նոպայից մի քանի րոպե հետո ուշքիչի գալիսպետք է շտապ օգնություն կանչել»:
Այս հիվանդները չգիտենթե երբ և որտեղ կսկսվիհաջորդ նոպանև շատերին դա վախի մեջ է պահում։Անհարմար իրավիճակների մեջ չընկնելու համարնրանք խուսափում են մարդաշատ վայրերումլինելուց։
Որոշ գործոններ մեծացնում են նոպաներիհավանականությունըդրանք կարող են լինել սթրեսըև քնի պակասը։ Այդ պատճառով մասնագետներընման հիվանդներին հորդորում են բավարար չափովհանգստանալ և կանոնավորաբար մարզվել։ Որոշդեպքերում օգնում են նաև դեղամիջոցները։

Комментариев нет:

Отправить комментарий