Հայոց պատմություն

Երկրորդ կուրս 

        
Երկրորդ  համահակական  թագավորություն  եվրանդունիներ:
1.Երբ  է  առաջացել  այս  թագավորությունը:
Ք.ա. 6-րդ  դարի  սկզբին  580-ական  թվականներին, Երվանդ  1  Սակավակյացը  հիմնադրեց  իր  անունով  նոր  թագավորություն:
2.Որոնք  են  եղել  այս  թագավորության  սահմանները:
Հյուսիս Արևմուտքում- Սև  ծով
Հյուսիս –Արևելքում-Կուր գետ
Արևելքում  Մարաստան
Հարավում  Հյուսիսային  միջագետք:
Բանակի  թիվը  եղել  է  48000,   40000  հազար  հետևակ, 8000 այրուձի , հեծելազոր:
3.Ինչ  տեղի  ունեցավ  Երվանդ  1-ինի  օրոք:Հայաստանի  հարևան  Մարաստանի  թագավոր  Կիաքսարը, հարձակվեց  Հայաստանի  վրա:Երվանդը  ընդունեց  նրա  գերիշխանությունը:
4.Ով  է  հաջորդել  Երվանդ  է-ինին
Որդին  Տիգրան-1-ին  Երվանդյանը:Նա  ապսամբում  է  Մարաստանի  նոր  թագավոր Աժդահակի  դեմ:Սակայն  Աժդահակը  դիմում  է  նենգության, գերի  է  վերցնում  Երվանդի ամբողջ  ընտանիքին:Երվանդը  ստիպված  դադարեցնում է ապստամբությունը  ու  գալիս  է  Աժդահակի մոտ:Աժդահակը  նրան  հարց  է  տալիս «Ինչու ես  իմ  դեմ  ապստամբել  Երվանդը  պատասխանում է, ես  ուզում  եմ  ազատ  լինեմ և, եթե  ես ազատ  լինեմ  իմ  ընտանիքը  կապրի  խաղաղ  և  երջանիկ  կյանքով»:
5.Երբ  է  տեղի ունեցել  հայերի  և  պարսիկների  ապստամբությունը  Մարաստանի դեմ:
Պարսից  արքա  Կյուրոս  թ-երորդ  մեծը  և  հայոց  արքա  Տիգրան  1-ինը, ք.ա. 553թ  ապստամբեցին  Մարաստանի  դեմ:Տիգրանը  սպանեց  Աժդահակին:Հույն   պատմիչ Քսենեփոնը  գրել  է, որ  Տիգրանը  և Փյուրոսը  իրար  վաղուց  ճանաչել են  և որսի խաղի  խնջույքների  ընկերներ են  եղել:Այսպիսով  Հայաստանը  անկախացավ  և  Տիգրանը  դարձավ  ոչ  միայն Հայաստանի  թագավոր,  այլ  նաև Վիրքի  Աղվանքի  Կապադովկիայի  թագավոր ու  ողջ  Աքեմենյան  կայսրության  Արևմտյան  մասի  փոխարքա:Ք.ա.  538թ Տիգրան  Երվանդյանը  նվաճեց  նաև  Բաբելոնը և  Ք.ա.  524թ. մահացավ:Նրան  հաջորդեց  իր որդի  Վահագնը:


Երկրորդ  համահյակական  թագավորություն  եվրանդունիներ:
1.Երբ  է  առաջացել  այս  թագավորությունը:
Ք.ա. 6-րդ  դարի  սկզբին  580-ական  թվականներին, Երվանդ  1  Սակավակյացը  հիմնադրեց  իր  անունով  նոր  թագավորություն:
2.Որոնք  են  եղել  այս  թագավորության  սահմանները:
Հյուսիս Արևմուտքում- Սև  ծով
Հյուսիս –Արևելքում-Կուր գետ
Արևելքում  Մարաստան
Հարավում  Հյուսիսային  միջագետք:
Բանակի  թիվը  եղել  է  48000,   40000  հազար  հետևակ, 8000 այրուձի , հեծելազոր:
3.Ինչ  տեղի  ունեցավ  Երվանդ  1-ինի  օրոք:Հայաստանի  հարևան  Մարաստանի  թագավոր  Կիաքսարը, հարձակվեց  Հայաստանի  վրա:Երվանդը  ընդունեց  նրա  գերիշխանությունը:
4.Ով  է  հաջորդել  Երվանդ  է-ինին
Որդին  Տիգրան-1-ին  Երվանդյանը:Նա  ապսամբում  է  Մարաստանի  նոր  թագավոր Աժդահակի  դեմ:Սակայն  Աժդահակը  դիմում  է  նենգության, գերի  է  վերցնում  Երվանդի ամբողջ  ընտանիքին:Երվանդը  ստիպված  դադարեցնում է ապստամբությունը  ու  գալիս  է  Աժդահակի մոտ:Աժդահակը  նրան  հարց  է  տալիս «Ինչու ես  իմ  դեմ  ապստամբել  Երվանդը  պատասխանում է, ես  ուզում  եմ  ազատ  լինեմ և, եթե  ես ազատ  լինեմ  իմ  ընտանիքը  կապրի  խաղաղ  և  երջանիկ  կյանքով»:
5.Երբ  է  տեղի ունեցել  հայերի  և  պարսիկների  ապստամբությունը  Մարաստանի դեմ:
Պարսից  արքա  Կյուրոս  թ-երորդ  մեծը  և  հայոց  արքա  Տիգրան  1-ինը, ք.ա. 553թ  ապստամբեցին  Մարաստանի  դեմ: Տիգրանը  սպանեց  Աժդահակին: Հույն   պատմիչ Քսենեփոնը  գրել  է, որ  Տիգրանը  և Փյուրոսը  իրար  վաղուց  ճանաչել են  և որսի խաղի  խնջույքների  ընկերներ են  եղել: Այսպիսով  Հայաստանը  անկախացավ  և  Տիգրանը  դարձավ  ոչ  միայն Հայաստանի  թագավոր,  այլ  նաև Վիրքի  Աղվանքի  Կապադովկիայի  թագավոր ու  ողջ  Աքեմենյան  կայսրության  Արևմտյան  մասի  փոխարքա: Ք.ա.  538թ Տիգրան  Երվանդյանը  նվաճեց  նաև  Բաբելոնը և  Ք.ա.  524թ. մահացավ: Նրան  հաջորդեց  իր որդի  Վահագնը:




Հայկական   լեռնաշխարհ

      Հայկական աշխարհի  լեռնաշղթաները, բնական սահմաններ.
2      Գետեր, լճեր.
3      Վարչաքաղաքական  բաժանումը:
Հարցաշար
1)Որոնք են  բնական  սահմանները  և որտեղ  է  գտնվում  Հայկական լեռնաշխարհը:
Հայկական  լեռնաշխարհը  գտնվում  է   առաջավոր  Ասիայի  հյուսիսային  մասում:
Ինչ սահմաններ  ունի:
1)Հյուսիսում  Կուռ  գետ
2)Հարավում  Հայկական  Տավրոսի  լեռնաշղթա  և  հյուսիսային  միջագետք:
Արևելքում  Կասպից  ծով , Ուրմիա  լիճ,  Իրանական  սարահարթ:
Արևմուտքում  Փոքր  Ասիական  սարահարթ:
Հյուսիս  արևմուտքում  պոնտական  լեռներ:
Լեռնաշղթաները
Հայկական  լեռնաշխարհի  հյուսիսում,  հյուսիս  արևմուտքից  հարավ  արևելք  ձգվում  են  չորս  լեռնաշղթաններ: Դրանք  են՝
Գուգարքի, Գեղամա, Արցախի,  Ջավախքի  լեռնաշխարհները: Կենտրոնում  արևելքից  արևմուտք  անցնում  է  Հայկական Պար  լեռնաշխթան: Հարավում  հայկական  Տավրոսի  լեռներն են: Հայկական  լեռնաշխարհի  ամենաբարձր  լեռնագագաթը  Արարատ  լեռն  է,  բարձրությունը  (5165 մ): Երկրորդ  բարձր  լեռը  Հայկական  լեռնաշխարհի  Սիփան  լեռն  է  բարձրությունը (44-34 մ):  Հայաստանի  Հանրապետության  ամենաբարձր  լեռը  Արագած  լեռն  է,  բարձրությունը  (4096մ): Երկրորդ  լեռը  Կապույտ  Ջուղն է (3906 մ): Միակ  գործող  հրաբուխը  Թոնդրակն  է: Սիսը (3925մ) է: Հայտնի  են  լճերի  երեք  տեսակ՝  Սևանա  լիճ,  Վանա  լիճ,  Ուրմիա  լիճ: Գեղամա  ծով-Գեղամ  բառը  առաջացել  է  Հայկ   նահապետի  թոռան  Գեղամի  անունով: Սևանի  ջուրը  քաղցրահամ  է: Հայտնի  ձկներն  են  իշխանը, կարմրախայտը  և  այլն: Սևանա  լճից  սկիզբ  է առնում  միայն  Հրազդան  գետը: Իսկ  լճի  մեջ   թափվում  են  30 գետեր: Սևանա  լճի  բարձրությունը  1916 մ  է: Վանա  լիճ- Բզնունյաց ծով կամ Տոսպ:  Ջուրը  աղի  է  բազմանում  է  մեկ  տեսակի  ձուկ` Տարեխ: Ունի  չորս  կղզի`  Ախթամար,  Լիմ,  Կտուց,  Առտեր: Ուրմիա  լիճ  կամ  Կապուտան  ծով: Շատ  աղի է  բուսական կենդանական աշխարհ գոյություն
չունի: Հայկական  լեռնաշխարհի  խոշոր  գետերն  են  Եփրատը,  Տիգրիսը,  Արասխ  (Երասխ), Կուր, Ճորոխ, Գայլ, Հալիս: Արաքսը  միանալով  Կուր  գետին  թափվում  է  Կասպից  ծով,  Եփրատը  միանում  է  Տիգրիսին  թափվում  է  Պարսից ծով, Գայլը և  Հալիսը  թափվում  են  Սև  ծով:
Օգտակար  հանածոններ: Ոսկի, զոդ-Արարատի  մարզ, Վարդենիս, Բարձր  Հայք: Տուֆ, բազալտ  մարմառ  և  այլն: Հանքեր  Անի,  պեմզա,  պղինձ, պղինձա  մոլիբդեն –Զանգեզուր,  Սյունիքի  մարզ, Ալավերդի և  Լոռու մարզ: Վարչական  տարածք: Ք.ա.  չորրորդ  դարում Հայկական  լեռնաշխարհի  տարածքում  ձևավորվեցին  երկու  վարչաքաղաքական միավորներ: Մեծ  Հայք  որը  կոչվում  է  Армение  мое  և  Փոքր  Հայք  Армение  нинор: Մեծ  Հայքը (311.000կմ2) բաղկացած է 15 նահանգներից և 191 գավառներից: Ամենամեծ նահանգը Վասպուրականն է, որը  ունեցել է 37 գավառ, իսկ կենտրոնական նահանգը Այրարատն է, ունեցել է 20 գավառ: Փոքր  Հայքը  ունեցել  է  80.000 քառ. կմ.  տարածք:




 ԵՐԿՐԱՇԱՐԺԵՐ

893թ. Դվին
1319թ. Անի
1679թ. Գառնի
1840թ. Ակոռ
1926թ. Լենինական
1931թ. Զանգեզուր
1937թ. Երևան
1988թ. Ապիտակ

Հայկ Նահապետի ժառանգների անունները

Արամի անունով մեր երկիրը կոչվել է Արմենիա: Արամանյակի անունով կոչվել է Արագած լեռը, Արամայիսի անունով կոչվել է Արմավիր քաղաքը, Շարայի անունով կոչվել է Շիրակի դաշտավայրը: Սիսակի անունով կոչվել է Սյունիքը:  Գեղանի անունով կոչվել է Գեղամա ծովը և Գեղամա լեռները: Երասխի անունով կոչվեց Երասխ՝ այժմ արդեն Արաքս գետը: Գառնիկի անունով կոչվեց Գառնին:

Վանի թագավորություն

Հարցաշար
1.Երբ է առաջացել և կործանվել այս թագավորությունը:
Առաջացել է Ք.ա. 9-րդ դարում:

Կործանվել է Ք.ա.  7-րդ դարում:

2.Ըստ Ասորեստանյան աղբյուրների ով է եղել Վանի թագավորության առաջին թագավորը:

Արամու Ուրարտացին՝ 859-843թ:

3.Ասորեստանցիները այս թագավորությունը ինչ անունով են կոչել:

Ուրարտու:

4.Տեղացիները իրենց երկիրը ինչ են կոչել:

Նաիրի:

5.Այս թագավորությունը Աստվածաշնչում ինչպես է կոչվել:

Արարատի թագավորություն:

6.Ըստ Խորենացու Արամու Ուրարտացին որ տարածքների վրա է արշավել:

Արշավել է դեպի արևմուտք՝ փոքր Ասիայի երկրների վրա, և արևելք՝ Մեդիա-Մարաստանի վրա:

7.Ով է հաջորդել Արամու Ուրարտացուն:

Սարդուրի առաջին, 835-825թ:

8.Ով է հաջորդել Սարդուրի առաջինին:


Իշպուինի, 825-810թ:

Առաջին կուրս

Հայաստանի նեղ դուռը
վերլուծություն

Պարզ դարձավոր 1992 թվականին Հայաստանը անկում էրապրումՀայաստանը վարում էր կեղծ իշխանությունՏեղիէին ունենում քաղաքական խնդիրներայդ թվումնաև կաշառակերություն, քաղաքական անկայություն և շատ այլհարցերՏիգրան Հայրապետյանը 1992 թվականին տեսնելովհետագա քաղաքական իրավիճակըգրում էր`
<<Հայաստանը գլորվում է նեոգաղութացման անդունդը>>, <<Երրորդ աշխարհի արյունոտ ուրվականը>>: Ավելին տեսնելովհասկանում ենքոր Հայաստանը հեղափոխական և թույլ երկիր է:



Մխիթար Սեբաստացի

Մխիթար Սեբաստացիհայ կաթոլիկ գործիչհայագետմխիթարյան միաբանության հիմնադիրԾնվել է փոքր Ասիայի Սեբաստիա քաղաքում 1676 թվականի փետրվարի 7 ինԻսկական անունը եղել է Մանուկ, հետագայում հոգևորական կոչում ստանալով դարձել է ՄխիթարՆախնական կրթություննը ստացել է տեղի սուրբ նշան վանքումորտեղ 15 տարեկան հասակում ձեռնադրվել է սարկավագՆրա հայրը՝ մանուկի որդի Պետրոսը վաճառական էրիսկ մոր անունն էր ՇահրիստանՍան Լազարյան Իտալացիները արդեն 30 տարի է անվանում են Հայկական կղզիԵրբ 1817թՄխիթարը և իր  ուղեկիցը առաջին  անգամ ոտք դրեցին այդ կղզի այնտեղ կար Լիբրիազորիա որտեղ ուղարկում էին դատապարտյալններինՄխիթար Սեբաստացին այդտեղ գտնվող  կաթոլիկ տաճարինկցեց հայկական տարրերԱյդ հայկական տարրերը տեսանելի են ամեն տեղիցՄենք խոնարհվում ենք մեծն Մխիթար Սեբաստացու առջևորը Եվրոպայի սրտում դրեց հայկական մշակույթի տարրըՍուրբ Ղազարի թանգարանը սկսել է կազմավորվել Մխիթարյան միաբանության հիմնարկության առաջին օրիցերբ յուրաքանչյուր միաբան Մխիթարից հրահանգ ստացավ ամեն կերպ փրկել հայ մշակույթի արժեքներըԲուն թանգարանը հիմնվել է 1717թ., երբ Մխիթարյաները  հաստատվեցին Վենետիկի Սուրբ Ղազար կղզումԹանգարանի ձևավորման գործում մեծ է նաև անձամբ Մխիթարյան հայերի վաստակըՍուրբ Ղազարում պահվում է 4000 ձեռագիրորը քանակով զիջում է Երևանի Մատենադարանի հավաքածուին: Մխիթարյան  միաբանությունը 1703-16 թ ին գործել է Հունաստանի Մեթոն բերդաքաղաքումորը ենթակա էր Վենետիկի ՀանրապետությանըՄիաբանությունը գործունեություն է ծավալել 2 ուղղությամբ՝ կրոնական-կաթոլիկական և հայագիտական-բանասիրական
Վատիկանի աջակցությունն ապահովելու նպատակով սկզբնական շրջանում թարգմանել ու հրատարակել են կաթոլիկական գրականությունԶուգահեռաբար նախապատրաստել և տպագրել են հայագիտական աշխատություններ՝ հայ պատմիչների երկերի քննականբնագրերգրաբարի քերականությանը նվիրված ուսումնասիրություններարժեքավորբառգրքերդասագրքերգեղարվեստական գրականություն
1732 թ ին Սբ Ղազարում միաբանները հիմնադրել են վարժարանորի նպատակը միաբանության գործունեությունը շարունակող սերունդ պատրաստելն էրԱյնուհետև Մխիթարյան վարժարաններ են բացվել ՊադուայումՎենետիկումԿոստանդնուպոլսումՏրապիզոնումԱխալցխայում և այլուր: 1992 թ ից Վենետիկի Մխիթարյանների կրթահամալիր է գործում նաև Երևանում:
Սբ Ղազարում Մխիթար Սեբաստացին սեփական գրադարանի հիմքի վրա ստեղծել է Մատենադարանորը հետագայում համալրվել է նվիրատվություններով և գնումներովՎենետիկի Մատենադարանի ներկայիս ձեռագիր ֆոնդը 5 հզմիավոր էտպագիր ֆոնդը՝շուրջ 100 հզ.: Հայտնի է նաև Վիեննայի Մատենադարանըորտեղ պահվում է շուրջ 2600 գրչագիր մատյան:
2000 թ ի հուլիսի 10–21 ը Վենետիկի Սբ Ղազար Մայրավանքում տեղի է ունեցել Մխիթարյան միաբանության Վենետիկի և Վիեննայի ճյուղերի միացյալ ընդհանուր ժողով. համատեղ որոշմամբ նրանք միավորվել և ստեղծել են Մխիթարյան միացյալ միաբանությունըորի կենտրոնատեղին Վենետիկի Սբ Ղազար Մայրավանքն էիսկ Վիեննայի վանքը՝ առաջին գլխավոր մենաստանը:

Հայաստանի նեղ դուռը
վերլուծություն

Պարզ դարձավոր 1992 թվականին Հայաստանը անկում էրապրումՀայաստանը վարում էր կեղծ իշխանությունՏեղիէին ունենում քաղաքական խնդիրներայդ թվումնաև կաշառակերություն, քաղաքական անկայություն և շատ այլհարցերՏիգրան Հայրապետյանը 1992 թվականին տեսնելովհետագա քաղաքական իրավիճակըգրում էր`
<<Հայաստանը գլորվում է նեոգաղութացման անդունդը>>, <<Երրորդ աշխարհի արյունոտ ուրվականը>>: Ավելին տեսնելովհասկանում ենքոր Հայաստանը հեղափոխական և թույլ երկիր է:



Մխիթար Սեբաստացի

Մխիթար Սեբաստացիհայ կաթոլիկ գործիչհայագետմխիթարյան միաբանության հիմնադիրԾնվել է փոքր Ասիայի Սեբաստիա քաղաքում 1676 թվականի փետրվարի 7 ինԻսկական անունը եղել է Մանուկ, հետագայում հոգևորական կոչում ստանալով դարձել է ՄխիթարՆախնական կրթություննը ստացել է տեղի սուրբ նշան վանքումորտեղ 15 տարեկան հասակում ձեռնադրվել է սարկավագՆրա հայրը՝ մանուկի որդի Պետրոսը վաճառական էրիսկ մոր անունն էր ՇահրիստանՍան Լազարյան Իտալացիները արդեն 30 տարի է անվանում են Հայկական կղզիԵրբ 1817թՄխիթարը և իր  ուղեկիցը առաջին  անգամ ոտք դրեցին այդ կղզի այնտեղ կար Լիբրիազորիա որտեղ ուղարկում էին դատապարտյալններինՄխիթար Սեբաստացին այդտեղ գտնվող  կաթոլիկ տաճարինկցեց հայկական տարրերԱյդ հայկական տարրերը տեսանելի են ամեն տեղիցՄենք խոնարհվում ենք մեծն Մխիթար Սեբաստացու առջևորը Եվրոպայի սրտում դրեց հայկական մշակույթի տարրըՍուրբ Ղազարի թանգարանը սկսել է կազմավորվել Մխիթարյան միաբանության հիմնարկության առաջին օրիցերբ յուրաքանչյուր միաբան Մխիթարից հրահանգ ստացավ ամեն կերպ փրկել հայ մշակույթի արժեքներըԲուն թանգարանը հիմնվել է 1717թ., երբ Մխիթարյաները  հաստատվեցին Վենետիկի Սուրբ Ղազար կղզումԹանգարանի ձևավորման գործում մեծ է նաև անձամբ Մխիթարյան հայերի վաստակըՍուրբ Ղազարում պահվում է 4000 ձեռագիրորը քանակով զիջում է Երևանի Մատենադարանի հավաքածուին: Մխիթարյան  միաբանությունը 1703-16 թ ին գործել է Հունաստանի Մեթոն բերդաքաղաքումորը ենթակա էր Վենետիկի ՀանրապետությանըՄիաբանությունը գործունեություն է ծավալել 2 ուղղությամբ՝ կրոնական-կաթոլիկական և հայագիտական-բանասիրական
Վատիկանի աջակցությունն ապահովելու նպատակով սկզբնական շրջանում թարգմանել ու հրատարակել են կաթոլիկական գրականությունԶուգահեռաբար նախապատրաստել և տպագրել են հայագիտական աշխատություններ՝ հայ պատմիչների երկերի քննականբնագրերգրաբարի քերականությանը նվիրված ուսումնասիրություններարժեքավորբառգրքերդասագրքերգեղարվեստական գրականություն
1732 թ ին Սբ Ղազարում միաբանները հիմնադրել են վարժարանորի նպատակը միաբանության գործունեությունը շարունակող սերունդ պատրաստելն էրԱյնուհետև Մխիթարյան վարժարաններ են բացվել ՊադուայումՎենետիկումԿոստանդնուպոլսումՏրապիզոնումԱխալցխայում և այլուր: 1992 թ ից Վենետիկի Մխիթարյանների կրթահամալիր է գործում նաև Երևանում:
Սբ Ղազարում Մխիթար Սեբաստացին սեփական գրադարանի հիմքի վրա ստեղծել է Մատենադարանորը հետագայում համալրվել է նվիրատվություններով և գնումներովՎենետիկի Մատենադարանի ներկայիս ձեռագիր ֆոնդը 5 հզմիավոր էտպագիր ֆոնդը՝շուրջ 100 հզ.: Հայտնի է նաև Վիեննայի Մատենադարանըորտեղ պահվում է շուրջ 2600 գրչագիր մատյան:
2000 թ ի հուլիսի 10–21 ը Վենետիկի Սբ Ղազար Մայրավանքում տեղի է ունեցել Մխիթարյան միաբանության Վենետիկի և Վիեննայի ճյուղերի միացյալ ընդհանուր ժողով. համատեղ որոշմամբ նրանք միավորվել և ստեղծել են Մխիթարյան միացյալ միաբանությունըորի կենտրոնատեղին Վենետիկի Սբ Ղազար Մայրավանքն էիսկ Վիեննայի վանքը՝ առաջին գլխավոր մենաստանը:

Գլուխ 11
Հայոց  ցեղասպնության հետքերով:
1.Ցեղասպանության  պատասխանատուների  դատավարությունն  ու  դատաստանն:
1.Ինչ  գիտեք Նյուրնբերգի   դատավարության մասին:Հետապատերազմյան Գերմանիան  ինչպես վարվեց հրեաների հետ:
Կ.Պոլսի  զինվորական  ատյանն  հայերի համար չեղավ այն, ինչ  որ  Նյուրնբերգի  դատարանը հրեաների համար:Երկրորդ համա’խարհային պատերամից հետո Նյուրնբերգի դատարանում մահվան դատապարտվեցին  եվրոպական  հրեության  բնաջնջման պատասխանատուները:Գերմանական  կառավարությանն  պարտադրվեց  հատուցել  հրեաների  կրած  վնասները:
2.Ինչու  Կ.Պոլսում  դատվեցին  հայերի  ջարդարարները:
Դաշնակից  երկրների  պարտադրանքով  Կ. Պոլսում  զինվորական ատյան կազմվեց` պատերազմի  վոճրագործներին  դատելու համար:Գումարվեցին   մի նիստեր  և  դատվեցին  Իթթիհադ  վե  Թերաքքի  կուսակցության մի  շարք  ղեկավարներ:Մահվան դատապարտվեցին  մեծ  ջարդարարներ  Էնվերը, Թալեաթը,  Ջեմալը  և  դոկտ. Նազմը.որոնցից  վոչ  մեկը  երկրում  չէր,  իսկ  դատարանի  կամ  դաշնակիցների կողմից  որևէ  ճիգ  չգործադրվեց նրանց  գտնելու: Մահվան  դատապարտվեցին  նաև  երկրորդական  պատասխանատուներից  մեկը`  Յուսղաթին  կառավարիչ  Քեմալը,  որը  կախվեց  1919թ.  Հունիսին:
3.Երբ  որոշում  տրվեց  թուրք  ջարդարարների  մահապատիժը  գործադրել,  և  ովքեր  ենթարկվեցին այդ  մահապատժին:
Հայաստանի  առաջին  հանրապետության  վերջին  վարջապետ  Սիմոն  Վրացյանը  քողարկված  ձևով  ակնարկում  է,  թե  թուրք  ջարդարարների  մահապատժի  ենթարկելու  որոշումը  կայացվել  է  ՀՀԴ  9  ընդհանուր  ժողվում,  1919թ.  Երևանում:Որոշումը  խիստ  գաղտնի  լինելով  չի  արձանագրվել  ժողովի  ատենագրությունների  մեջ:Այդ  մահապատժին  ենթարկվեցին  Թալեաթ  փաշան,  որը  1921թ.  Մարտի  16-ին  Բեռլինում  սպանվեց  Սողոմոն  Թեհլեմյանի  գնդակից, երկրորդը  դա  Ջիվաչիրին  էր, որը  սպանվեց  1921թ.  Հուլիսի  19-ին  Կ.Պոլսում  Միսակ  Թոլաքյանի  գնդակից,  երրորդը  Սայիդ  Հալիմ  փաշան  էր,  որը  սպանվեց  1921թ.  Դեկտեմբերի  6-ին  Հռոմում  Արշավիր   Շիրակյանի  գնդակից, չորորդը  դա  Բեհադդին  Շիքիրի  և  Ջեմալ  Ազմիի   մահապատիժն  էր,  որը  իրականացրին   1922թ.  Ապրիլի  17-ին  Բեռլինում  Արշավիր  Շիրակյանը  և  Արամ  Երկանյանը, հինգերորդը  Ջեմալ  փաշան  էր որին  գետին  փռեցին  1922թ.  Հուլիսի  25-ին  Թիֆլիսում` Ջեկայի  շենքի  առջև , Ստեփան  Ծաղիկյանը,  Պետրոս  Տեր-Պողոսյանը և  Արտաշես  Գևորգյանը,  և  վեցերորդը  դա  Էնվեր  փաշան  էր,  որը  1922թ. Օգոստոսին  սպանվեց  խորհրդային  Թուրքեստանում:
4.Ինչ  փաստեր  են  վկայում  այն  մասին ,    քեմալան  թուրքիայում  ևս  շարունակվեց  փոքրամասնությունների  հանդեպ   Իթթիհադականների  քաղաքակամությունը:
Այդ  զինադադարից  հետո  եղեռնից  ազատված փոքրաթիվ  հայեր  իրենց  տներն  էին  վերադարձել  որոշ  թվով  հայեր  էլ  զանազան  պատճառներով  չէին  տեղահանվել  ու  երկրի խորքերում  էին մնացել:Իթթիհադական  կառավարության  անկումից  հետո  այդ  հայերը  հույս  ունեին ,  որ  թուրքիայում  ազատություն  է  տիրելու ,  և  վերջ  են  գտնելու  հայերի  հալածանքները:Բայց  մուստաֆա  քեմալը,  սակայն  նպատակադրվել  էր  իր նախորդների  սկսածն  ամբողջական  հալածանքով  ու  տեղահանությամբ:
5. 1929 թ.  Տրված  հրամանն  հայերի կալվածքների  մասին  ինչ  հետևանք  ունեցավ:
Երկրում  մնացած  մի բուռ հայության  առջև  այնպիսի  պայմաններ  դրվեցին ,  որոնց  պարտադրանքով  հայությունն  աստիճանաբար  պիտի  կորցներ   իր  ազգային ինքնությունը  կամ  էլ  ամեն  ինչ  թողնելով  պիտի  հեռանար  երկրից :1929 թ.  Կառավարության  հրահանգով  հայերին արքելվեց  իրենց  կալվածքները  վաճառել  կամ  ժառանգներին  փոխացել:Կալվածքն  պետք  է  տիրոջ  մահից  հետո  կառավարությանն  էր անցնում:
6. Ինչ  կաշկանդումների  ու  խտրականության  է  ենթարկված  հայ գաղութը Կ.Պոլսում:
Ալեքսանդրետի  հայերը ,  որոնց  մի մասը  Կիլիկիայի  հայկական  թագավորությանն  օրերից  այնտեղ  էր հաստատված,  իսկ մյուս  մասն  էլ  եղեռնից  ազատված  գաղթականներ  էին, թուրքերի  սպառնալիքի  տակ  գաղթի  ճամփան  բռնեցին:Գաղթականների  մեջ  էին  Մուսա  լեռը   բարձրացած   և  ինքնապշտպանության  դիմած  ժողովուրդը,  որ  Ալեքսանդրիետից  շպրտվելով  մեծ  մասամբ  Աբանանի  Այն  ճար  գյուղում  հաստատվեցին:Այսօր  ամբողջ  թուրքիայի  տարածքում  շատ  քիչ  թվով  հայեր  են ապրում  և  Կ.  Պոլսում  է  միայն ,  որ  մի  փոքրաթիվ  հայկական  գաղոթ  գոյոթյուն  ունի,  որը  ենթակա  է  շարունակական  ճնշումների  խտրականության:
7.Թուրքերը  երբ  սկսեցին  ուրանալ  կատարված  ոճիրը:
Ուրացումն  այն սկսվեց  հենց  եղեռնի  ընթացքում.    Նախ  իրականությունն  ծածկելով ,  կատարվածները   գաղտնի  պահելով ,  հետո` կատարվածն  աննշան  կարևորությամբ  ներկայացնելով  և  վերջնականապես`  կատարվածն   արդարացնելով,  թուրքիան  սկսեց  ուրանալ  ոճիրը:
8.Եղեռնի  հիսնամյակից  հետո  ինչու  շեշտվեց  թուրքերի  ուրացումն:
Եղեռնի  50-ամյակից  հետո  ծավալված  հայերի  պահանջատիրական  արտահայտությունների    հետևանով  և  1973 թ. սկսված   թուրք  դիվանագետների  ահաբեկչության  Հայկական   հարցի  նկատմամբ  ուշադրությունը  հակազդելու նպատակով  շեշտվեց  թուրքիայի  ուրացումն  ու  հակահայ  քարոզչության  քաղաքականությունը:
9. Թուրքական  պատմագիտությունն  ինչ  պատճառաբանություններ   է  բերում  Օսմանյան  կայսրությունում  հայ  թուրքական  հարաբերությունների  սրման  վերաբերյալ:
Թուրք  պատմաբանները  գրքույկներ  հրատարակեցին,  սկզբում  խեղճ,  ծիծաղելի  տրամաբանությամբ:Հետագայում,  Եվրոպայի  ու  Ամերիկայի  որոշ  պատմաբանների  սիրաշահելով  կամ  դրամով  կաշառելով,  թուրքերն  սկսեցին  հրատարակել   ներկայանալի ,  բայց  միշտ  խեղաթյուրված  բովանդակությամբ  <<պատմագիտական  ուսումնասիրություններ>>:


Գլուխ 13.
1917թ.Ռուսաստանյան
Հեղափոխությունները  և  հայկական հարցը
Ռուսաստանյան հեղափոխությունների
Անդրադարձը  Անդրկովկասում
Հարցեր
1.Ի՞նչ  իրավիճակում էին ռուսական զորքերի  կողմից  գրավված Արևմտահայաստանի հողերը:
Մինչև  1917թ.  հեղափոխությունը   ռուսական  բանակը հայկական  կամավորական  խմբերի  օգնությամբ  արդեն  գրավել  էր  Արևմտահայաստանի  մեծ  մասը  Վանից  մինչև  Էզրումը  ու  Տրապիզոն:Եղեռնից  ազատված  ու  Կովկասում  ապաստանած  հայերը  նոր  պայմաններում  սկսեցին  վերադառնալ  իրենց  ծննդավայրերը  և  լծվել  Հայրենիքի  վերաշինության  գործին:
2.Կովկասում  ինչպե՞ս  ընդունվեց  բոլշևիկյան հեղափոխությունը, և  ինչ  պայմաններում  կազմվեց  Անդրկովկասյան  կոմիսարիատը:
Անդրկովկասը  դեռ  կառչած  էր  ժամանակավոր  կառավարությանը` հավատալով, թե  նոր հեղափոխությունը  կձախողվի:Միայն  Անդրկովկասի  բոլշևիկների  կենտրոն  Բաքվում  էր,  որ  ոգևորությամբ  ընդունվեց  բոլշևիկյան  իշխանությունը,  և  իշխանության  գլուխ  անցավ  Ստեփան  Շահումյանը:1917թ. Նոյեմբերի  24-27-ը  Թիֆլիսում  տեղի  ունեցած  խորհրդաժողովում  ընտրվեց  Անդրկովկասյան  Կոմիսարիատը` կառավարման գործադիր  նոր  մարմինը, Օզակոմի  փոխարեն:Կոմիսարյատի  մեջ  հայությունը  ներկայացված  էր` հանձին  Համո  Օհանջյանի, Խաչատուր  Կարճիկյանի  և  Ղազար  Տեր-Ղազարյանի:
3.Բրեստ-Լիտովսկի  պայմանագիրն  ինչպե՞ս  լուծեց  հայկական  տարածքների  հարցը:
1918թ.  մարտի  3-ին  ստորագրված  պայմանագիրը  նվաստացուցիչ  էր ռուսների  համար, բայց  Լենինը  հավաստացած  էր, որ  շուտով  կոմունիստական  հեղափոխությունը  կուլ  կտա  Գերմանիային  և  ամբողջ  Արևմուտքը, և  պայմանագիրն  իր  ուժը  կկորցնի:Ռուսաստանի  պատերազմից  դուրս  քաշելով  և ռուս  ժողովրդին գոհացնել  և  շատերի  սերն  ու  վստահությունը  շահել:Հաշտության  պայմանագիրը  ծանր  էր  հայերի  համար:Թուրքերը  տիրանում  էին  Կարսին,  Արդահանին  և  Բաթումին:Լենինը  ռուսական  զորքերը  հետ  էր  քաշում  Արևմտահայաստանից  և  խոստանում  զինաթափել  ու  ցրել  հայ  կամավորական  խմբերը:
4.Ներկայացրեք  առանձին  հայկական  կորպուսը:
Արևմտահայաստանում  կարգ  ու  կանոն  հաստատելու  և  թուրքերի  առաջխաղացումը  կանխելու  համար  1917թ.  Նոյեմբերից  հայոց  ազգային  խորհուրդը  և  հայ  զինվորական  միությունը  սկսեցին  հայկական  բանակային  կորպուսի  գործը:Կորպուսի  հրամանատար  էր նշանակվել  գեներալ  Թովմաս Նազարբեկյանը,  իսկ  Դրոն  հաստատվել  էր  իբրև  հայկական  զորքերի  կոմիսարը:Հայկական  առանձին  կորպուսը  բաղկացած  էր  մի  քանի  դիվիզիաներից.1-ին  և  2-րդ  դիվիզիաներից` գեներալներ  Արեշյանի  և  Սիլիկյանի  հրամանատարությամբ.երրորդ զորաբաժինը,  մեծ  մասամբ  արևմտահայ  կռվողներ, ղեկավարում  էր  Անդրանիկը, որը  բժիշկ. Զավրիևի  ջանքերի  շնորհիվ  Կովկասյան  ռազմաճակատի  հրամանատարության  կոմից  գեներալ  կորպուսի  մեջ  էին  մտնում  նաև  հեծյալ  գունդը`  գնդապետ  Ղուրղանյանի  հրամանատարությամբ  և  տեղական  բազմաթիվ  գնդեր  ու  գումարտակներ:
5.Բոլշևիկներն  ինչու՞  էին  դեմ  Անդրկովկասի  ազգային  կորպուսների  կազմավորմանը:
Միայն  հայերը  չէին, որ  ազգային  զորք  էին  կազմել:Վրացիներն  ու  ազերիները  ևս  ունեին  իրենց  ազգային  զորքը:Պարզ  էր,  որ  նման  քայլերն  ուժեղացնում  էին  տարանջատումը  կովկասյան  ազգերի  միջև,  իսկ  Կովկասի  բոլշևիկներն  այս քայլերը  ազգային  դրսևորում  համարելով  պայքարում  էին  դրա  դեմ:
6.Թուրքերն  ի՞նչ  նպատակով  էին  Տրապիզոնի  բանակցությունները  ձգձգում:
Տրապիզոնում  Թուրքերը,  Բրեստ-Լիտովսկի  պայմանագրի  թուրքանպաստ  պայմաններից  ու  կռվի  դաշտում  ունեցած  հաջողություններից  ոգևորված, արհամարում  և  ձգձգում  էին  բանակցությունները:Նրանք  պատճառաբանում  էին,  թե  անդրկովկասյան  կառավարությունը  անկախ  չէ,  ուրեմն  և  չի  կարող  բանակցություններ  վարել  Թուրքիայի  հետ:Պարզ  էր,  որ  թուրքերն  ուզում  էին,  Կովկասյան  անջատել  Ռուսաստանից` իրենց  ցանկացած  պայմանները  պարտադրելու  կամ  պատերազմը  շարունակելու  նպատակով:
7.Սեյմը  ինչպե՞ս  հակազդեց  թուրքերի  առաջադրած  պայմաններին:
Թուրքերին  պատասխանելու  համար  1918թ.  ապրիլի  13-ին  գումարված  Սեյմի  նիստում  պարզորոշ  դրսևորվեցին  անդրկովկասյան  ժողովուրդների  անհամաձայնությունն  ու  անմիաբանությունը:Դաշնակցության  ներկայացուցիչները  պնդում  էին  չընդունել  առաջարկված  պայմաններն  ու  կռվել  Արևմտահայաստանը  ազատության  և  Անդրկովկասի  պաշտպանության  համար:Մուսաֆաթականները  չէին  ուզում  Օսմանյան  կայսրության  դեմ  կռվել  և  պարզապես  հայտարարում  էին, թե  Թուրքիայի  դեմ  պատերազմի  դեպքում  Անդրկովկասի  միասնությունը  ոչնչացած  պիտի  համարել:Վրացիները  բաժանված  էին  պատերազմին  թեր  և  դեմ,  բայց  մեծամասնությունը  գտնում  էր,  թե  մեծ  զիջումների  գնով  իսկ  պիտի  հաշտություն  կնքել  Թուրքիայի  հետ:Այնուամենայնիվ,  Սեյմը  որոշեց չընդունել  թուրքերի  պայմանները և  ընտրեց  պատերազմական  հանձնախումբ` թշնամուն  դիմագրավելու  գործը  կազմակերպելու  համար:
8.Անդրկովկասյան  անկախ  պետության  ստեղծումն  ինչու՞  չէր  նպաստում  հայկական  շահերին:
Տիրող  իրավիճակի  պարտադրանքով  Սեյմի  1918թ.ապրիլի  22-ի  նիստում  քննվեց  Անդրկովկասն  անկախ  հայտարարելու  հարցը:Հայ  ղեկավարությունը  երկու  ընտրություն  ուներ.կամ  մերժել  Անդրկովկասի  անկախությունը  և  միայնակ  կռվել  թուրքերի  դեմ,  կամ  միանալ  ընդհանուր  ճակատին,  զոհ տալ Արևմտահայաստանը  և  Կովկասահայությունը  փրկելու  համար  բանակցելու  նստել  թուրքերի  հետ:Որոշումը   դժվար  էր:
9.Գերմանացիներն  ինչու՞  էին  անհանգստացած  Անդրկովկասում  թուրքական  զորքի  առաջխաղացումից:
Թուրքական  բանակի  առաջխաղացումը,  թալանն  ու  կոտորածը   բանակցությունների  ժամանակ  առաջացրել  էին  նույնիսկ  գերմանական  կառավարության  դժգոհությունը:Կար  նաև  մեկ  ուրիշ  խնդիր.Գերմանիան  ինքն  էլ  հետաքրքրված  էր  Բաքվի  նավթով  և  չէր  կարող  հանդուրժել  թուրքերի  այդքան  առաջանալն  Անդրկովկասում:Գերմանիայի  կառավարությունը, իր ներկայացուցչին  Բաթում  ուղարկելով,  փորձեց  ազդել  թուրքերի  վրա,  բայց  միջամտությունն  արդյունք  չունեցավ: Թուրքական  կառավարությունը , մանավանդ  Էնվերը,  չէր  կամենում  իր  նպատակների  իրագործման  ճանապարհին  իր  դաշնակից-բարեկամին  զիջել:
10.Վրացի-ազերի-հայ  միացյալ  ընդիմությունը  ե՞րբ  անիմաստ  դարձավ:
Թուրքերը  1918թ.  մայիսի  25-ին  մի  վերջնագիր  ներկայացրին  Անդրկովկասի  պատվիրակությանը  և  Երևանի  նահանգից  հավելյալ  հողեր պահանջեցին:Հստակ  էր  արդեն,  որ  թուրքերի  թշնամին  հայերն  էին միայն,  և նրանց  թիրախը` հայկական  հողերը:Հետևաբար  վրացի-ազերի-հայ  միացյալ  դիմադրությունն  այլևս  զրկվել  էր  իմաստից:Իմաստ  չուներ  նաև  Անդրկովկասի  ժողովրդավարական  Դաշնային  հանրապետության գոյությունը:
11.Սեյմի  լուծարումից  հետո  ի՞նչ  երկընտրանքի  առջև  էր  կանգնած  հայ   ղեկավարությունը:
Սեյմի  վերջին  նիստը  տեղի  ունեցավ  1918թ. մայիսի  26-ին, ուր  վրաց  մենշևիկների  առաջարկով  լուծարվեց  Անդրկովկասի  ժողովրդավարական  Դաշնային  Հանրապետությունը:Նոյ  Ռամիշվիլին  նշանակվեց  վարչապետ ,  իսկ  Չխենկելին  արտաքին  գործերի  նախարար,  և  իբրև  Գերմանական  հովանավորության խորհրդանիշ`  գերմանական  դրոշը  ծածանվեց  Թիֆլիսում:
12.Ինչու՞  թուրքերն   առաջինը  ճանաչեց  Հայաստանի  անկախությունը:
Քանի , որ  թուրքերը  հաշվի  նստեն  հայերի  հետ:Եվ  դրա  համար  էլ  1918թ. Հունիսի  4-ին  Բաթումում  կնքվեց  խաղաղության  և  բարեկամության  դաշնագիր: Համաձայնագիրը  ստորագրելով` Թուրքիան  պաշտոնապես  ճանաչում էր  անկախ  Հայաստանի  գոյությունը: Այսպիսով` իրականություն  դարձավ  ազատ   և  անկախ  Հայաստանը:

Комментариев нет:

Отправить комментарий