Երկրորդ կուրս
Երկրորդ
համահակական թագավորություն եվրանդունիներ:
1.Երբ
է առաջացել այս թագավորությունը:
Ք.ա. 6-րդ դարի սկզբին 580-ական
թվականներին, Երվանդ 1 Սակավակյացը
հիմնադրեց իր անունով
նոր թագավորություն:
2.Որոնք
են եղել այս թագավորության սահմանները:
Հյուսիս Արևմուտքում- Սև ծով
Հյուսիս –Արևելքում-Կուր գետ
Արևելքում Մարաստան
Հարավում Հյուսիսային
միջագետք:
Բանակի
թիվը եղել է
48000, 40000 հազար հետևակ,
8000 այրուձի , հեծելազոր:
3.Ինչ
տեղի ունեցավ Երվանդ
1-ինի օրոք:Հայաստանի հարևան
Մարաստանի թագավոր Կիաքսարը, հարձակվեց Հայաստանի
վրա:Երվանդը ընդունեց նրա գերիշխանությունը:
4.Ով
է հաջորդել Երվանդ
է-ինին
Որդին
Տիգրան-1-ին Երվանդյանը:Նա ապսամբում
է Մարաստանի նոր թագավոր
Աժդահակի դեմ:Սակայն Աժդահակը
դիմում է նենգության, գերի է վերցնում Երվանդի ամբողջ ընտանիքին:Երվանդը ստիպված
դադարեցնում է ապստամբությունը ու գալիս է Աժդահակի մոտ:Աժդահակը նրան հարց է տալիս
«Ինչու ես իմ դեմ ապստամբել Երվանդը
պատասխանում է, ես ուզում եմ ազատ լինեմ և, եթե
ես ազատ լինեմ իմ ընտանիքը կապրի խաղաղ և երջանիկ կյանքով»:
5.Երբ
է տեղի ունեցել հայերի
և պարսիկների ապստամբությունը Մարաստանի դեմ:
Պարսից
արքա Կյուրոս թ-երորդ
մեծը և հայոց արքա Տիգրան
1-ինը, ք.ա. 553թ ապստամբեցին Մարաստանի
դեմ:Տիգրանը սպանեց Աժդահակին:Հույն պատմիչ Քսենեփոնը գրել է,
որ Տիգրանը և Փյուրոսը
իրար վաղուց ճանաչել են
և որսի խաղի խնջույքների ընկերներ են
եղել:Այսպիսով Հայաստանը անկախացավ
և Տիգրանը դարձավ
ոչ միայն Հայաստանի թագավոր,
այլ նաև Վիրքի Աղվանքի
Կապադովկիայի թագավոր ու ողջ Աքեմենյան կայսրության
Արևմտյան մասի փոխարքա:Ք.ա.
538թ Տիգրան Երվանդյանը նվաճեց
նաև Բաբելոնը և Ք.ա.
524թ. մահացավ:Նրան հաջորդեց իր որդի
Վահագնը:
Երկրորդ
համահյակական թագավորություն եվրանդունիներ:
1.Երբ
է առաջացել այս թագավորությունը:
Ք.ա. 6-րդ դարի սկզբին 580-ական
թվականներին, Երվանդ 1 Սակավակյացը
հիմնադրեց իր անունով
նոր թագավորություն:
2.Որոնք
են եղել այս թագավորության սահմանները:
Հյուսիս Արևմուտքում- Սև ծով
Հյուսիս –Արևելքում-Կուր գետ
Արևելքում Մարաստան
Հարավում Հյուսիսային
միջագետք:
Բանակի
թիվը եղել է
48000, 40000 հազար հետևակ,
8000 այրուձի , հեծելազոր:
3.Ինչ
տեղի ունեցավ Երվանդ
1-ինի օրոք:Հայաստանի հարևան
Մարաստանի թագավոր Կիաքսարը, հարձակվեց Հայաստանի
վրա:Երվանդը ընդունեց նրա գերիշխանությունը:
4.Ով
է հաջորդել Երվանդ
է-ինին
Որդին
Տիգրան-1-ին Երվանդյանը:Նա ապսամբում
է Մարաստանի նոր թագավոր
Աժդահակի դեմ:Սակայն Աժդահակը
դիմում է նենգության, գերի է վերցնում Երվանդի ամբողջ ընտանիքին:Երվանդը ստիպված
դադարեցնում է ապստամբությունը ու գալիս է Աժդահակի մոտ:Աժդահակը նրան հարց է տալիս
«Ինչու ես իմ դեմ ապստամբել Երվանդը
պատասխանում է, ես ուզում եմ ազատ լինեմ և, եթե
ես ազատ լինեմ իմ ընտանիքը կապրի խաղաղ և երջանիկ կյանքով»:
5.Երբ
է տեղի ունեցել հայերի
և պարսիկների ապստամբությունը Մարաստանի դեմ:
Պարսից
արքա Կյուրոս թ-երորդ
մեծը և հայոց արքա Տիգրան
1-ինը, ք.ա. 553թ ապստամբեցին Մարաստանի
դեմ: Տիգրանը սպանեց Աժդահակին: Հույն պատմիչ Քսենեփոնը գրել է,
որ Տիգրանը և Փյուրոսը
իրար վաղուց ճանաչել են
և որսի խաղի խնջույքների ընկերներ են
եղել: Այսպիսով Հայաստանը անկախացավ
և Տիգրանը դարձավ
ոչ միայն Հայաստանի թագավոր,
այլ նաև Վիրքի Աղվանքի
Կապադովկիայի թագավոր ու ողջ Աքեմենյան կայսրության
Արևմտյան մասի փոխարքա: Ք.ա.
538թ Տիգրան Երվանդյանը նվաճեց
նաև Բաբելոնը և Ք.ա.
524թ. մահացավ: Նրան հաջորդեց իր որդի
Վահագնը:
Հայկական լեռնաշխարհ
Հայկական աշխարհի լեռնաշղթաները,
բնական սահմաններ.
2 Գետեր, լճեր.
3 Վարչաքաղաքական բաժանումը:
Հարցաշար
1)Որոնք են բնական
սահմանները և որտեղ է գտնվում Հայկական լեռնաշխարհը:
Հայկական լեռնաշխարհը գտնվում
է առաջավոր Ասիայի
հյուսիսային մասում:
Ինչ սահմաններ ունի:
1)Հյուսիսում Կուռ գետ
2)Հարավում Հայկական Տավրոսի
լեռնաշղթա և հյուսիսային
միջագետք:
Արևելքում Կասպից ծով , Ուրմիա
լիճ, Իրանական սարահարթ:
Արևմուտքում Փոքր Ասիական
սարահարթ:
Հյուսիս արևմուտքում պոնտական
լեռներ:
Լեռնաշղթաները
Հայկական լեռնաշխարհի հյուսիսում,
հյուսիս արևմուտքից հարավ արևելք ձգվում
են չորս լեռնաշղթաններ: Դրանք են՝
Գուգարքի, Գեղամա, Արցախի, Ջավախքի լեռնաշխարհները: Կենտրոնում արևելքից
արևմուտք անցնում է Հայկական
Պար լեռնաշխթան: Հարավում հայկական
Տավրոսի լեռներն են: Հայկական լեռնաշխարհի
ամենաբարձր լեռնագագաթը Արարատ
լեռն է, բարձրությունը
(5165 մ): Երկրորդ բարձր լեռը Հայկական լեռնաշխարհի
Սիփան լեռն է բարձրությունը
(44-34 մ): Հայաստանի Հանրապետության ամենաբարձր
լեռը Արագած լեռն է, բարձրությունը
(4096մ): Երկրորդ լեռը Կապույտ
Ջուղն է (3906 մ): Միակ գործող հրաբուխը
Թոնդրակն է: Սիսը (3925մ) է: Հայտնի են լճերի երեք տեսակ՝ Սևանա լիճ, Վանա լիճ, Ուրմիա
լիճ: Գեղամա ծով-Գեղամ բառը առաջացել է Հայկ նահապետի
թոռան Գեղամի անունով: Սևանի ջուրը քաղցրահամ է: Հայտնի
ձկներն են իշխանը, կարմրախայտը և այլն:
Սևանա լճից սկիզբ է
առնում միայն Հրազդան
գետը: Իսկ լճի մեջ թափվում են 30 գետեր:
Սևանա լճի բարձրությունը
1916 մ է: Վանա լիճ- Բզնունյաց ծով կամ Տոսպ: Ջուրը աղի է բազմանում է մեկ տեսակի
ձուկ` Տարեխ: Ունի չորս կղզի` Ախթամար, Լիմ, Կտուց, Առտեր: Ուրմիա
լիճ կամ Կապուտան
ծով: Շատ աղի է բուսական կենդանական աշխարհ գոյություն
չունի: Հայկական լեռնաշխարհի խոշոր գետերն են Եփրատը, Տիգրիսը,
Արասխ (Երասխ), Կուր, Ճորոխ, Գայլ,
Հալիս: Արաքսը միանալով Կուր գետին թափվում
է Կասպից ծով, Եփրատը միանում
է Տիգրիսին թափվում
է Պարսից ծով, Գայլը և Հալիսը
թափվում են Սև ծով:
Օգտակար հանածոններ: Ոսկի, զոդ-Արարատի մարզ, Վարդենիս, Բարձր Հայք: Տուֆ, բազալտ մարմառ
և այլն: Հանքեր Անի, պեմզա, պղինձ, պղինձա
մոլիբդեն –Զանգեզուր, Սյունիքի մարզ, Ալավերդի և Լոռու մարզ: Վարչական տարածք: Ք.ա.
չորրորդ դարում Հայկական լեռնաշխարհի
տարածքում ձևավորվեցին երկու վարչաքաղաքական
միավորներ: Մեծ Հայք որը կոչվում է
Армение мое և Փոքր Հայք Армение нинор: Մեծ
Հայքը (311.000կմ2) բաղկացած է 15 նահանգներից և 191 գավառներից: Ամենամեծ նահանգը
Վասպուրականն է, որը ունեցել է 37 գավառ, իսկ
կենտրոնական նահանգը Այրարատն է, ունեցել է 20 գավառ: Փոքր Հայքը ունեցել է
80.000 քառ. կմ. տարածք:
ԵՐԿՐԱՇԱՐԺԵՐ
893թ. Դվին
1319թ. Անի
1679թ. Գառնի
1840թ. Ակոռ
1926թ. Լենինական
1931թ. Զանգեզուր
1937թ. Երևան
1988թ. Ապիտակ
Հայկ Նահապետի ժառանգների
անունները
Արամի անունով մեր երկիրը
կոչվել է Արմենիա: Արամանյակի անունով կոչվել է Արագած լեռը, Արամայիսի անունով կոչվել
է Արմավիր քաղաքը, Շարայի անունով կոչվել է Շիրակի դաշտավայրը: Սիսակի անունով կոչվել
է Սյունիքը: Գեղանի անունով կոչվել է Գեղամա
ծովը և Գեղամա լեռները: Երասխի անունով կոչվեց Երասխ՝ այժմ արդեն Արաքս գետը: Գառնիկի
անունով կոչվեց Գառնին:
Վանի թագավորություն
Հարցաշար
1.Երբ է առաջացել և կործանվել
այս թագավորությունը:
Առաջացել է Ք.ա. 9-րդ դարում:
Կործանվել է Ք.ա. 7-րդ դարում:
2.Ըստ Ասորեստանյան աղբյուրների
ով է եղել Վանի թագավորության առաջին թագավորը:
Արամու Ուրարտացին՝
859-843թ:
3.Ասորեստանցիները այս թագավորությունը
ինչ անունով են կոչել:
Ուրարտու:
4.Տեղացիները իրենց երկիրը
ինչ են կոչել:
Նաիրի:
5.Այս թագավորությունը Աստվածաշնչում
ինչպես է կոչվել:
Արարատի թագավորություն:
6.Ըստ Խորենացու Արամու Ուրարտացին
որ տարածքների վրա է արշավել:
Արշավել է դեպի արևմուտք՝
փոքր Ասիայի երկրների վրա, և արևելք՝ Մեդիա-Մարաստանի վրա:
7.Ով է հաջորդել Արամու Ուրարտացուն:
Սարդուրի
առաջին, 835-825թ:
8.Ով
է հաջորդել Սարդուրի առաջինին:
Իշպուինի,
825-810թ:
Առաջին կուրս
Հայաստանի նեղ դուռը
վերլուծություն
Պարզ դարձավ, որ 1992 թվականին Հայաստանը անկում էրապրում: Հայաստանը վարում էր կեղծ իշխանություն: Տեղիէին ունենում քաղաքական խնդիրներ, այդ թվումնաև կաշառակերություն, քաղաքական անկայություն և շատ այլհարցեր: Տիգրան Հայրապետյանը 1992 թվականին տեսնելովհետագա քաղաքական իրավիճակը, գրում էր`
<<Հայաստանը գլորվում է նեոգաղութացման անդունդը>>, <<Երրորդ աշխարհի արյունոտ ուրվականը>>: Ավելին տեսնելովհասկանում ենք, որ Հայաստանը հեղափոխական և թույլ երկիր է:
Մխիթար Սեբաստացի
Մխիթար Սեբաստացի` հայ կաթոլիկ գործիչ, հայագետ, մխիթարյան միաբանության հիմնադիր: Ծնվել է փոքր Ասիայի Սեբաստիա քաղաքում 1676 թվականի փետրվարի 7 ին: Իսկական անունը եղել է Մանուկ, հետագայում հոգևորական կոչում ստանալով դարձել է Մխիթար: Նախնական կրթություննը ստացել է տեղի սուրբ նշան վանքում, որտեղ 15 տարեկան հասակում ձեռնադրվել է սարկավագ: Նրա հայրը՝ մանուկի որդի Պետրոսը վաճառական էր, իսկ մոր անունն էր Շահրիստան: Սան Լազարյան Իտալացիները արդեն 30 տարի է անվանում են Հայկական կղզի: Երբ 1817թ. Մխիթարը և իր ուղեկիցը առաջին անգամ ոտք դրեցին այդ կղզի այնտեղ կար Լիբրիազորիա որտեղ ուղարկում էին դատապարտյալններին: Մխիթար Սեբաստացին այդտեղ գտնվող կաթոլիկ տաճարինկցեց հայկական տարրեր: Այդ հայկական տարրերը տեսանելի են ամեն տեղից: Մենք խոնարհվում ենք մեծն Մխիթար Սեբաստացու առջև, որը Եվրոպայի սրտում դրեց հայկական մշակույթի տարրը: Սուրբ Ղազարի թանգարանը սկսել է կազմավորվել Մխիթարյան միաբանության հիմնարկության առաջին օրից, երբ յուրաքանչյուր միաբան Մխիթարից հրահանգ ստացավ ամեն կերպ փրկել հայ մշակույթի արժեքները: Բուն թանգարանը հիմնվել է 1717թ., երբ Մխիթարյաները հաստատվեցին Վենետիկի Սուրբ Ղազար կղզում: Թանգարանի ձևավորման գործում մեծ է նաև անձամբ Մխիթարյան հայերի վաստակը: Սուրբ Ղազարում պահվում է 4000 ձեռագիր, որը քանակով զիջում է Երևանի Մատենադարանի հավաքածուին: Մխիթարյան միաբանությունը 1703-16 թ ին գործել է Հունաստանի Մեթոն բերդաքաղաքում, որը ենթակա էր Վենետիկի Հանրապետությանը: Միաբանությունը գործունեություն է ծավալել 2 ուղղությամբ՝ կրոնական-կաթոլիկական և հայագիտական-բանասիրական:
Վատիկանի աջակցությունն ապահովելու նպատակով սկզբնական շրջանում թարգմանել ու հրատարակել են կաթոլիկական գրականություն: Զուգահեռաբար նախապատրաստել և տպագրել են հայագիտական աշխատություններ՝ հայ պատմիչների երկերի քննականբնագրեր, գրաբարի քերականությանը նվիրված ուսումնասիրություններ, արժեքավորբառգրքեր, դասագրքեր, գեղարվեստական գրականություն:
1732 թ ին Սբ Ղազարում միաբանները հիմնադրել են վարժարան, որի նպատակը միաբանության գործունեությունը շարունակող սերունդ պատրաստելն էր: Այնուհետև Մխիթարյան վարժարաններ են բացվել Պադուայում, Վենետիկում, Կոստանդնուպոլսում, Տրապիզոնում, Ախալցխայում և այլուր: 1992 թ ից Վենետիկի Մխիթարյանների կրթահամալիր է գործում նաև Երևանում:
Սբ Ղազարում Մխիթար Սեբաստացին սեփական գրադարանի հիմքի վրա ստեղծել է Մատենադարան, որը հետագայում համալրվել է նվիրատվություններով և գնումներով: Վենետիկի Մատենադարանի ներկայիս ձեռագիր ֆոնդը 5 հզ. միավոր է, տպագիր ֆոնդը՝շուրջ 100 հզ.: Հայտնի է նաև Վիեննայի Մատենադարանը, որտեղ պահվում է շուրջ 2600 գրչագիր մատյան:
2000 թ ի հուլիսի 10–21 ը Վենետիկի Սբ Ղազար Մայրավանքում տեղի է ունեցել Մխիթարյան միաբանության Վենետիկի և Վիեննայի ճյուղերի միացյալ ընդհանուր ժողով. համատեղ որոշմամբ նրանք միավորվել և ստեղծել են Մխիթարյան միացյալ միաբանությունը, որի կենտրոնատեղին Վենետիկի Սբ Ղազար Մայրավանքն է, իսկ Վիեննայի վանքը՝ առաջին գլխավոր մենաստանը:
Հայաստանի նեղ դուռը
վերլուծություն
Պարզ դարձավ, որ 1992 թվականին Հայաստանը անկում էրապրում: Հայաստանը վարում էր կեղծ իշխանություն: Տեղիէին ունենում քաղաքական խնդիրներ, այդ թվումնաև կաշառակերություն, քաղաքական անկայություն և շատ այլհարցեր: Տիգրան Հայրապետյանը 1992 թվականին տեսնելովհետագա քաղաքական իրավիճակը, գրում էր`
<<Հայաստանը գլորվում է նեոգաղութացման անդունդը>>, <<Երրորդ աշխարհի արյունոտ ուրվականը>>: Ավելին տեսնելովհասկանում ենք, որ Հայաստանը հեղափոխական և թույլ երկիր է:
Մխիթար Սեբաստացի
Մխիթար Սեբաստացի` հայ կաթոլիկ գործիչ, հայագետ, մխիթարյան միաբանության հիմնադիր: Ծնվել է փոքր Ասիայի Սեբաստիա քաղաքում 1676 թվականի փետրվարի 7 ին: Իսկական անունը եղել է Մանուկ, հետագայում հոգևորական կոչում ստանալով դարձել է Մխիթար: Նախնական կրթություննը ստացել է տեղի սուրբ նշան վանքում, որտեղ 15 տարեկան հասակում ձեռնադրվել է սարկավագ: Նրա հայրը՝ մանուկի որդի Պետրոսը վաճառական էր, իսկ մոր անունն էր Շահրիստան: Սան Լազարյան Իտալացիները արդեն 30 տարի է անվանում են Հայկական կղզի: Երբ 1817թ. Մխիթարը և իր ուղեկիցը առաջին անգամ ոտք դրեցին այդ կղզի այնտեղ կար Լիբրիազորիա որտեղ ուղարկում էին դատապարտյալններին: Մխիթար Սեբաստացին այդտեղ գտնվող կաթոլիկ տաճարինկցեց հայկական տարրեր: Այդ հայկական տարրերը տեսանելի են ամեն տեղից: Մենք խոնարհվում ենք մեծն Մխիթար Սեբաստացու առջև, որը Եվրոպայի սրտում դրեց հայկական մշակույթի տարրը: Սուրբ Ղազարի թանգարանը սկսել է կազմավորվել Մխիթարյան միաբանության հիմնարկության առաջին օրից, երբ յուրաքանչյուր միաբան Մխիթարից հրահանգ ստացավ ամեն կերպ փրկել հայ մշակույթի արժեքները: Բուն թանգարանը հիմնվել է 1717թ., երբ Մխիթարյաները հաստատվեցին Վենետիկի Սուրբ Ղազար կղզում: Թանգարանի ձևավորման գործում մեծ է նաև անձամբ Մխիթարյան հայերի վաստակը: Սուրբ Ղազարում պահվում է 4000 ձեռագիր, որը քանակով զիջում է Երևանի Մատենադարանի հավաքածուին: Մխիթարյան միաբանությունը 1703-16 թ ին գործել է Հունաստանի Մեթոն բերդաքաղաքում, որը ենթակա էր Վենետիկի Հանրապետությանը: Միաբանությունը գործունեություն է ծավալել 2 ուղղությամբ՝ կրոնական-կաթոլիկական և հայագիտական-բանասիրական:
Վատիկանի աջակցությունն ապահովելու նպատակով սկզբնական շրջանում թարգմանել ու հրատարակել են կաթոլիկական գրականություն: Զուգահեռաբար նախապատրաստել և տպագրել են հայագիտական աշխատություններ՝ հայ պատմիչների երկերի քննականբնագրեր, գրաբարի քերականությանը նվիրված ուսումնասիրություններ, արժեքավորբառգրքեր, դասագրքեր, գեղարվեստական գրականություն:
1732 թ ին Սբ Ղազարում միաբանները հիմնադրել են վարժարան, որի նպատակը միաբանության գործունեությունը շարունակող սերունդ պատրաստելն էր: Այնուհետև Մխիթարյան վարժարաններ են բացվել Պադուայում, Վենետիկում, Կոստանդնուպոլսում, Տրապիզոնում, Ախալցխայում և այլուր: 1992 թ ից Վենետիկի Մխիթարյանների կրթահամալիր է գործում նաև Երևանում:
Սբ Ղազարում Մխիթար Սեբաստացին սեփական գրադարանի հիմքի վրա ստեղծել է Մատենադարան, որը հետագայում համալրվել է նվիրատվություններով և գնումներով: Վենետիկի Մատենադարանի ներկայիս ձեռագիր ֆոնդը 5 հզ. միավոր է, տպագիր ֆոնդը՝շուրջ 100 հզ.: Հայտնի է նաև Վիեննայի Մատենադարանը, որտեղ պահվում է շուրջ 2600 գրչագիր մատյան:
2000 թ ի հուլիսի 10–21 ը Վենետիկի Սբ Ղազար Մայրավանքում տեղի է ունեցել Մխիթարյան միաբանության Վենետիկի և Վիեննայի ճյուղերի միացյալ ընդհանուր ժողով. համատեղ որոշմամբ նրանք միավորվել և ստեղծել են Մխիթարյան միացյալ միաբանությունը, որի կենտրոնատեղին Վենետիկի Սբ Ղազար Մայրավանքն է, իսկ Վիեննայի վանքը՝ առաջին գլխավոր մենաստանը:
Գլուխ 11
Հայոց ցեղասպնության հետքերով:
1.Ցեղասպանության պատասխանատուների դատավարությունն ու դատաստանն:
1.Ինչ գիտեք Նյուրնբերգի դատավարության մասին:Հետապատերազմյան Գերմանիան ինչպես վարվեց հրեաների հետ:
Կ.Պոլսի զինվորական
ատյանն հայերի համար չեղավ այն, ինչ որ Նյուրնբերգի դատարանը հրեաների համար:Երկրորդ համա’խարհային
պատերամից հետո Նյուրնբերգի դատարանում մահվան դատապարտվեցին եվրոպական
հրեության բնաջնջման պատասխանատուները:Գերմանական կառավարությանն պարտադրվեց
հատուցել հրեաների կրած վնասները:
2.Ինչու Կ.Պոլսում
դատվեցին հայերի ջարդարարները:
Դաշնակից երկրների
պարտադրանքով Կ. Պոլսում զինվորական ատյան կազմվեց` պատերազմի վոճրագործներին դատելու համար:Գումարվեցին մի նիստեր
և դատվեցին Իթթիհադ
վե Թերաքքի կուսակցության մի շարք ղեկավարներ:Մահվան
դատապարտվեցին մեծ ջարդարարներ Էնվերը, Թալեաթը, Ջեմալը
և դոկտ. Նազմը.որոնցից վոչ մեկը երկրում
չէր, իսկ դատարանի
կամ դաշնակիցների կողմից որևէ ճիգ չգործադրվեց նրանց գտնելու: Մահվան դատապարտվեցին
նաև երկրորդական պատասխանատուներից մեկը` Յուսղաթին կառավարիչ
Քեմալը, որը կախվեց
1919թ. Հունիսին:
3.Երբ որոշում
տրվեց թուրք ջարդարարների
մահապատիժը գործադրել, և ովքեր ենթարկվեցին այդ մահապատժին:
Հայաստանի առաջին
հանրապետության վերջին վարջապետ
Սիմոն Վրացյանը քողարկված
ձևով ակնարկում է, թե թուրք ջարդարարների մահապատժի
ենթարկելու որոշումը կայացվել
է ՀՀԴ 9 ընդհանուր ժողվում,
1919թ. Երևանում:Որոշումը խիստ գաղտնի լինելով
չի արձանագրվել ժողովի
ատենագրությունների մեջ:Այդ մահապատժին
ենթարկվեցին Թալեաթ փաշան,
որը 1921թ. Մարտի
16-ին Բեռլինում սպանվեց
Սողոմոն Թեհլեմյանի գնդակից, երկրորդը դա Ջիվաչիրին էր, որը
սպանվեց 1921թ. Հուլիսի
19-ին Կ.Պոլսում Միսակ Թոլաքյանի գնդակից,
երրորդը Սայիդ Հալիմ փաշան էր, որը սպանվեց
1921թ. Դեկտեմբերի 6-ին Հռոմում Արշավիր
Շիրակյանի գնդակից, չորորդը դա Բեհադդին Շիքիրի
և Ջեմալ Ազմիի
մահապատիժն էր, որը իրականացրին 1922թ.
Ապրիլի 17-ին Բեռլինում
Արշավիր Շիրակյանը և Արամ Երկանյանը, հինգերորդը Ջեմալ փաշան էր որին
գետին փռեցին 1922թ.
Հուլիսի 25-ին Թիֆլիսում` Ջեկայի շենքի առջև
, Ստեփան Ծաղիկյանը, Պետրոս
Տեր-Պողոսյանը և Արտաշես Գևորգյանը,
և վեցերորդը դա Էնվեր փաշան էր, որը
1922թ. Օգոստոսին սպանվեց խորհրդային
Թուրքեստանում:
4.Ինչ փաստեր
են վկայում այն մասին
, քեմալան թուրքիայում
ևս շարունակվեց փոքրամասնությունների հանդեպ
Իթթիհադականների քաղաքակամությունը:
Այդ զինադադարից
հետո եղեռնից ազատված փոքրաթիվ հայեր իրենց տներն էին վերադարձել
որոշ թվով հայեր էլ զանազան
պատճառներով չէին տեղահանվել
ու երկրի խորքերում էին մնացել:Իթթիհադական կառավարության
անկումից հետո այդ հայերը հույս ունեին
, որ
թուրքիայում ազատություն է տիրելու
, և
վերջ են գտնելու
հայերի հալածանքները:Բայց մուստաֆա
քեմալը, սակայն նպատակադրվել
էր իր նախորդների սկսածն
ամբողջական հալածանքով ու տեղահանությամբ:
5. 1929 թ. Տրված հրամանն հայերի կալվածքների մասին ինչ հետևանք
ունեցավ:
Երկրում մնացած
մի բուռ հայության առջև այնպիսի
պայմաններ դրվեցին , որոնց պարտադրանքով հայությունն
աստիճանաբար պիտի կորցներ
իր ազգային ինքնությունը կամ էլ ամեն ինչ թողնելով
պիտի հեռանար երկրից :1929 թ. Կառավարության
հրահանգով հայերին արքելվեց իրենց կալվածքները վաճառել
կամ ժառանգներին փոխացել:Կալվածքն պետք է տիրոջ մահից հետո կառավարությանն էր անցնում:
6. Ինչ կաշկանդումների ու խտրականության է ենթարկված հայ գաղութը Կ.Պոլսում:
Ալեքսանդրետի հայերը ,
որոնց մի մասը Կիլիկիայի
հայկական թագավորությանն օրերից
այնտեղ էր հաստատված, իսկ մյուս
մասն էլ եղեռնից
ազատված գաղթականներ էին, թուրքերի
սպառնալիքի տակ գաղթի ճամփան բռնեցին:Գաղթականների մեջ էին Մուսա լեռը բարձրացած
և ինքնապշտպանության դիմած ժողովուրդը, որ Ալեքսանդրիետից շպրտվելով
մեծ մասամբ Աբանանի
Այն ճար գյուղում
հաստատվեցին:Այսօր ամբողջ թուրքիայի
տարածքում շատ քիչ թվով հայեր են
ապրում և
Կ. Պոլսում է միայն
, որ
մի փոքրաթիվ հայկական
գաղոթ գոյոթյուն ունի, որը ենթակա
է շարունակական ճնշումների
խտրականության:
7.Թուրքերը երբ սկսեցին ուրանալ
կատարված ոճիրը:
Ուրացումն այն սկսվեց
հենց եղեռնի ընթացքում.
Նախ իրականությունն ծածկելով ,
կատարվածները գաղտնի պահելով ,
հետո` կատարվածն աննշան կարևորությամբ
ներկայացնելով և վերջնականապես` կատարվածն
արդարացնելով, թուրքիան սկսեց ուրանալ ոճիրը:
8.Եղեռնի հիսնամյակից
հետո ինչու շեշտվեց
թուրքերի ուրացումն:
Եղեռնի 50-ամյակից
հետո ծավալված հայերի
պահանջատիրական արտահայտությունների հետևանով
և 1973 թ. սկսված թուրք
դիվանագետների ահաբեկչության Հայկական
հարցի նկատմամբ ուշադրությունը հակազդելու նպատակով շեշտվեց
թուրքիայի ուրացումն ու հակահայ քարոզչության
քաղաքականությունը:
9. Թուրքական պատմագիտությունն ինչ պատճառաբանություններ է բերում Օսմանյան
կայսրությունում հայ թուրքական
հարաբերությունների սրման վերաբերյալ:
Թուրք պատմաբանները
գրքույկներ հրատարակեցին, սկզբում
խեղճ, ծիծաղելի տրամաբանությամբ:Հետագայում, Եվրոպայի
ու Ամերիկայի որոշ պատմաբանների սիրաշահելով
կամ դրամով կաշառելով,
թուրքերն սկսեցին հրատարակել
ներկայանալի , բայց միշտ խեղաթյուրված բովանդակությամբ <<պատմագիտական ուսումնասիրություններ>>:
Գլուխ
13.
1917թ.Ռուսաստանյան
Հեղափոխությունները
և հայկական հարցը
Ռուսաստանյան հեղափոխությունների
Անդրադարձը Անդրկովկասում
Հարցեր
1.Ի՞նչ իրավիճակում
էին ռուսական զորքերի կողմից գրավված Արևմտահայաստանի հողերը:
Մինչև 1917թ. հեղափոխությունը ռուսական
բանակը հայկական կամավորական խմբերի
օգնությամբ արդեն գրավել
էր Արևմտահայաստանի մեծ մասը Վանից մինչև Էզրումը
ու Տրապիզոն:Եղեռնից ազատված
ու Կովկասում ապաստանած
հայերը նոր պայմաններում
սկսեցին վերադառնալ իրենց ծննդավայրերը և լծվել Հայրենիքի
վերաշինության գործին:
2.Կովկասում
ինչպե՞ս ընդունվեց բոլշևիկյան հեղափոխությունը, և ինչ պայմաններում կազմվեց
Անդրկովկասյան կոմիսարիատը:
Անդրկովկասը դեռ կառչած
էր ժամանակավոր կառավարությանը` հավատալով, թե նոր հեղափոխությունը կձախողվի:Միայն Անդրկովկասի
բոլշևիկների կենտրոն Բաքվում
էր, որ ոգևորությամբ
ընդունվեց բոլշևիկյան իշխանությունը, և իշխանության գլուխ անցավ Ստեփան
Շահումյանը:1917թ. Նոյեմբերի
24-27-ը Թիֆլիսում տեղի ունեցած խորհրդաժողովում ընտրվեց
Անդրկովկասյան Կոմիսարիատը` կառավարման
գործադիր նոր մարմինը, Օզակոմի փոխարեն:Կոմիսարյատի մեջ հայությունը ներկայացված
էր` հանձին Համո Օհանջյանի, Խաչատուր Կարճիկյանի
և Ղազար Տեր-Ղազարյանի:
3.Բրեստ-Լիտովսկի պայմանագիրն
ինչպե՞ս լուծեց հայկական
տարածքների հարցը:
1918թ. մարտի 3-ին ստորագրված պայմանագիրը
նվաստացուցիչ էր ռուսների համար, բայց
Լենինը հավաստացած էր, որ
շուտով կոմունիստական հեղափոխությունը կուլ կտա Գերմանիային
և ամբողջ Արևմուտքը, և
պայմանագիրն իր ուժը կկորցնի:Ռուսաստանի պատերազմից
դուրս քաշելով և ռուս
ժողովրդին գոհացնել և շատերի
սերն ու վստահությունը
շահել:Հաշտության պայմանագիրը ծանր էր հայերի
համար:Թուրքերը տիրանում էին Կարսին, Արդահանին
և Բաթումին:Լենինը ռուսական
զորքերը հետ էր քաշում
Արևմտահայաստանից և խոստանում զինաթափել
ու ցրել հայ կամավորական խմբերը:
4.Ներկայացրեք
առանձին հայկական կորպուսը:
Արևմտահայաստանում կարգ ու կանոն հաստատելու
և թուրքերի առաջխաղացումը
կանխելու համար 1917թ.
Նոյեմբերից հայոց ազգային
խորհուրդը և հայ զինվորական միությունը
սկսեցին հայկական բանակային
կորպուսի գործը:Կորպուսի հրամանատար
էր նշանակվել գեներալ Թովմաս Նազարբեկյանը, իսկ Դրոն հաստատվել
էր իբրև հայկական
զորքերի կոմիսարը:Հայկական առանձին
կորպուսը բաղկացած էր մի քանի դիվիզիաներից.1-ին և 2-րդ դիվիզիաներից` գեներալներ Արեշյանի
և Սիլիկյանի հրամանատարությամբ.երրորդ զորաբաժինը, մեծ մասամբ արևմտահայ
կռվողներ, ղեկավարում էր Անդրանիկը, որը բժիշկ. Զավրիևի ջանքերի
շնորհիվ Կովկասյան ռազմաճակատի
հրամանատարության կոմից գեներալ
կորպուսի մեջ էին մտնում նաև հեծյալ գունդը`
գնդապետ Ղուրղանյանի հրամանատարությամբ և տեղական բազմաթիվ
գնդեր ու գումարտակներ:
5.Բոլշևիկներն
ինչու՞ էին դեմ Անդրկովկասի ազգային
կորպուսների կազմավորմանը:
Միայն հայերը չէին, որ
ազգային զորք էին կազմել:Վրացիներն ու ազերիները ևս ունեին իրենց ազգային զորքը:Պարզ
էր, որ նման քայլերն ուժեղացնում
էին տարանջատումը կովկասյան
ազգերի միջև, իսկ Կովկասի բոլշևիկներն
այս քայլերը ազգային դրսևորում
համարելով պայքարում էին դրա դեմ:
6.Թուրքերն
ի՞նչ նպատակով էին Տրապիզոնի բանակցությունները ձգձգում:
Տրապիզոնում Թուրքերը, Բրեստ-Լիտովսկի պայմանագրի
թուրքանպաստ պայմաններից ու կռվի դաշտում
ունեցած հաջողություններից ոգևորված, արհամարում և ձգձգում էին բանակցությունները:Նրանք պատճառաբանում
էին, թե անդրկովկասյան
կառավարությունը անկախ չէ, ուրեմն և չի կարող բանակցություններ վարել Թուրքիայի հետ:Պարզ
էր, որ թուրքերն
ուզում էին, Կովկասյան
անջատել Ռուսաստանից` իրենց ցանկացած
պայմանները պարտադրելու կամ պատերազմը շարունակելու
նպատակով:
7.Սեյմը ինչպե՞ս հակազդեց
թուրքերի առաջադրած պայմաններին:
Թուրքերին պատասխանելու համար
1918թ. ապրիլի 13-ին գումարված Սեյմի նիստում պարզորոշ
դրսևորվեցին անդրկովկասյան ժողովուրդների
անհամաձայնությունն ու անմիաբանությունը:Դաշնակցության ներկայացուցիչները պնդում
էին չընդունել առաջարկված
պայմաններն ու կռվել Արևմտահայաստանը ազատության
և Անդրկովկասի պաշտպանության
համար:Մուսաֆաթականները չէին ուզում
Օսմանյան կայսրության դեմ կռվել և պարզապես հայտարարում
էին, թե Թուրքիայի դեմ պատերազմի դեպքում
Անդրկովկասի միասնությունը ոչնչացած
պիտի համարել:Վրացիները բաժանված
էին պատերազմին թեր և դեմ, բայց մեծամասնությունը գտնում
էր, թե մեծ զիջումների գնով իսկ պիտի հաշտություն կնքել Թուրքիայի հետ:Այնուամենայնիվ, Սեյմը որոշեց
չընդունել թուրքերի պայմանները և
ընտրեց պատերազմական հանձնախումբ` թշնամուն դիմագրավելու
գործը կազմակերպելու համար:
8.Անդրկովկասյան
անկախ պետության ստեղծումն
ինչու՞ չէր նպաստում
հայկական շահերին:
Տիրող իրավիճակի պարտադրանքով
Սեյմի 1918թ.ապրիլի 22-ի նիստում քննվեց
Անդրկովկասն անկախ հայտարարելու
հարցը:Հայ ղեկավարությունը երկու ընտրություն ուներ.կամ
մերժել Անդրկովկասի անկախությունը
և միայնակ կռվել թուրքերի դեմ, կամ միանալ
ընդհանուր ճակատին, զոհ տալ Արևմտահայաստանը և Կովկասահայությունը փրկելու
համար բանակցելու նստել թուրքերի հետ:Որոշումը
դժվար էր:
9.Գերմանացիներն
ինչու՞ էին անհանգստացած
Անդրկովկասում թուրքական զորքի առաջխաղացումից:
Թուրքական բանակի առաջխաղացումը, թալանն
ու կոտորածը բանակցությունների ժամանակ
առաջացրել էին նույնիսկ
գերմանական կառավարության դժգոհությունը:Կար նաև մեկ ուրիշ խնդիր.Գերմանիան ինքն էլ հետաքրքրված
էր Բաքվի նավթով
և չէր կարող հանդուրժել թուրքերի
այդքան առաջանալն Անդրկովկասում:Գերմանիայի կառավարությունը, իր ներկայացուցչին Բաթում
ուղարկելով, փորձեց ազդել թուրքերի վրա, բայց միջամտությունն արդյունք
չունեցավ: Թուրքական կառավարությունը
, մանավանդ Էնվերը, չէր կամենում իր նպատակների իրագործման
ճանապարհին իր դաշնակից-բարեկամին զիջել:
10.Վրացի-ազերի-հայ
միացյալ ընդիմությունը ե՞րբ անիմաստ
դարձավ:
Թուրքերը 1918թ. մայիսի
25-ին մի վերջնագիր
ներկայացրին Անդրկովկասի պատվիրակությանը և Երևանի նահանգից
հավելյալ հողեր պահանջեցին:Հստակ էր արդեն, որ թուրքերի թշնամին
հայերն էին միայն, և նրանց
թիրախը` հայկական հողերը:Հետևաբար վրացի-ազերի-հայ միացյալ
դիմադրությունն այլևս զրկվել
էր իմաստից:Իմաստ չուներ
նաև Անդրկովկասի ժողովրդավարական Դաշնային
հանրապետության գոյությունը:
11.Սեյմի լուծարումից հետո ի՞նչ երկընտրանքի
առջև էր կանգնած
հայ ղեկավարությունը:
Սեյմի վերջին նիստը տեղի ունեցավ
1918թ. մայիսի 26-ին, ուր վրաց մենշևիկների առաջարկով
լուծարվեց Անդրկովկասի ժողովրդավարական Դաշնային
Հանրապետությունը:Նոյ Ռամիշվիլին նշանակվեց
վարչապետ , իսկ Չխենկելին
արտաքին գործերի նախարար,
և իբրև Գերմանական
հովանավորության խորհրդանիշ` գերմանական դրոշը ծածանվեց Թիֆլիսում:
12.Ինչու՞
թուրքերն առաջինը ճանաչեց
Հայաստանի անկախությունը:
Քանի , որ թուրքերը հաշվի նստեն հայերի
հետ:Եվ դրա համար էլ 1918թ. Հունիսի 4-ին Բաթումում կնքվեց
խաղաղության և բարեկամության
դաշնագիր: Համաձայնագիրը ստորագրելով`
Թուրքիան պաշտոնապես ճանաչում էր
անկախ Հայաստանի գոյությունը: Այսպիսով` իրականություն դարձավ
ազատ և անկախ Հայաստանը:
Комментариев нет:
Отправить комментарий