Ֆիզիկական դաստիարակության տեսությունը և <<մեթոդիկան>>:
Առարկա, որպես մասնագիտական դասընթաց:
Ֆ.Դ.Տ պրակտիկայացումը ընդունված է որպես հատուկ գիտական դասընթաց, որըպարզաբանում է ֆիզիկական դաստիարակության երևույթները և ծառայում է մասնագիտական ուսումնահաստատություն:
Որպես գիտություն
Այն ուսումնասիրում է մարդու ֆիզիկական դաստիարակության հետ կապված երևույթները հիմնավորումը այն գտնող ուղիները ավելի արդյունավետ աշխատանքի համար:
Որպես առարկա
Այն ունի իր կիրառական նշանակությունը և ուսուցանում է ֆիզիկական կուլտուրա ինստիտուտներում, ուսումնարաններում և այլ ուսումնական հաստատություններում:Իրենից ներկայացնում է գիտությունների համագումար, որովհետև թե ձևավորման և թե այսօրվա վիճակում այն կախված է հումանիտար ճշգրիտ կենսաբանական գիտությունների հետ:Գիտությունը սկսել է ձևավորել մանկավարժական բնույթ:Ֆ.Դ.Տ գիտություն է մարդու ընդհանուր օրինաչափությունների մասին, իսկ որպես առարկա գումարվում է հետևյալ բաժիններում:
1.Տեսության ընդհանուր հիմունքներ:
2.Տեսության և մեթոդիկայի հիմնական ուղղություններ:
3.Հիմնական տարիքային կոնտիգենտների ֆիզիկական մեթոդիկա:
Պատմականորեն առարկան ձևավորվել է երեք փուլերով:
1.Մինչև քսաներորդ դարի քսանական թվականները, երբ հիմնվել է առարկան հիմնականում բժիշկների և մանկավարժների միջոցով:
2.Մինչև քսանական թվականի վերջը կրել է մեթոդական ուղղվածություն, որովհետև այդ ժամանակաշրջանում անհրաժեշտ է ծանոթացնել մարդկանց ֆիզիկական դաստիարակման ձևերի հետ:Քառասուն թվի վերջերից, երբ ՍՍՀ-ում ստեղծվեց սպորտային բացման պարբերական տեսությունը անցնում է գիտական հիմունքներին:
Կատարվոմ են լուրջ հետազոտական աշխատանքներ տեսության բոլոր բաժիններից:Դաստիարակության, ֆիզիկական դաստիարակության հասկացությունները:Դաստիարակությունը դա նպատակաուղված անընդհատ գործընթաց է անձի ձևավորման համար նախապատրաստելով նրան ակտիվ հասարակական և մշակութային կյանքին:Այն իրականացվում է համատեղ կազմակերպված, ընտանիքի, դպրոցի այլ կրթական հիմնարկների միջոցով:Կրթությունը կապված է դաստիարակության հետ:Ուսուցման ընթացքում լուծվում է նաև դաստիարակչական խնդիրները:Դաստիարակության ներգործությունը մարդու վրա ուղղակի ազդում է հասարակական կյանքի, գիտության, տեխնիկայի և այլ միջոցների վրա:Անձի զարգացման որոշակի մակարդակին առաջանում է պահանջ ինքնակատարելագործման, որից կախված է ինքնադաստիարակումը:Դաստիարակության հիմնական ձևերից են ընտանեկան և հասարակությունը դաստիարակության առաջին պահանջը դրվում է ընտանիքի վրա:Իսկ ընդհանուր դաստիարակման համար պատասխանատվություն է կրում հասարակությունը:Դաստիարակության համընդհանուր և անհրաժեշտ կարևորագույն է հասարակական կյանքում և զարգանալու համար հասարակարգը պարտավոր է պարտադրել, որ արտադրել նյութական և հոգևոր արժեքներ, իսկ աճող սերունդը պետք է պատրաստ լինի այն իրականացնելու համար:Փոխադարձ կապը սերունդների միջև ապահովում է դաստիարակությունը:Դաստիարակությանը տրվում է ղեկավարվող դերը՝ բարոյական, մտավոր, ֆիզիկական:Նոր մարդու ձևավորումը գլխավոր խնդիրն է յուրաքանչյուր հասարակարգում, որը զարգանում է անձի մոտ համոզմունքները, վարվելակերպի կանոնները, գեղագիտական ընդունակությունները և այլն:Այս բոլորը չի կարող լինել առանց ֆիզիկական դաստիարակության, որի տակ պետք է հասկանալ գիտելիքների, ունակությունների և ֆիզիկական ընդունակությունների զարգացումը:Ֆիզիկական դաստիարակության անձի ձևավորման գործում զբաղեցնում է մեծ դեր, որովհետև երկրագնդի ազգաբնակչության 2/3-ը այս կամ այն չափով զբաղվում է ֆիզիկական դաստիարակության:
Հայ ժողովրդի ծագումն ու զարգացումը:
<<ֆիզիկական դաստիարակության մասին>>:
Ծագումն և զարգացումը էվոլյուցիա:
Հայ ժողովրդի բախտ է վիճակվել ապրելու խիստ կլիմայական պայմաններում:Հնագույն ժամանակներից մինչև մեր օրերը շատերն էին փորձել գրավելու այդ երկիրը և դա նրանց հաջողվել է ոչ մեկ անգամ:Սակայն հայոց ժողովուրդը անխաղտ մնաց:Դաստիարակության գործը պատմության ընթացքում հայ ազգի գոյատևման առաջնային գործոններից մեկն է եղել:Դաստիարակության կարևոր կողմերից է եղել ֆիզիկական դաստիարակությունը:Գերմանիայի հայտնի գիտնական, պատմաբան և ազգագրագետ Մ.Նեյմանը 1899թ. գրել է, որ հայերը տիրապետում էին հզոր բնական ուժին, ունեին ուղիղ կեցվածք, ատլետիկ կառուցվածք, հպարտ քայլվածք:
Եղած տեղեկությունները վկայում են, որ Հայաստանի տարածքում պալեոանրոպ մարդիկ վարում էին որսորդական տնտեսություն և զբաղվում էին տարբեր պտուղների հավաքմամբ:Ընդ որում՝ նրանք օգտագործում էին տարբեր գործիքներ, որոնց կիրառումը պահանջում էր գրեթե բոլոր շարժողական ընդունակությունները դրսևորումը՝ մկանային ուժ, դիմացկունություն, շարժումների ճշգրտություն կորդինացիա և այլն:Այդ շրջանում հայկական մարտակարգը փառավորվեց ամբողջ աշխարհում:Հին աշխարհում Հայաստանը ձիասպորտի և ձիավարության զարգացման կարևոր կենտրոններից էր:Առաջին համաշխարհային ռեկորդը ձիերով հեռացատկում սահմանվեց հենց Հայաստանում՝ 2800 տարի առաջ (11 մետր, 33սմ):Որը գերազանցվեց միայն 1875թվականին:Երբ մ.թ.ա. 7-րդ դարում Վանի թագավորության տեղում ստեղծվեց Երվանդունիների թագավորությունը, իսկ ավելի ուշ՝ Արտաշեսիաների և Արշակիրների նկատելիորեն ուժեղացավ ռազմաֆիզիկական պատրաստակամության մակարդակը:Այդ ժամանակաշրջանում հայ ատլետները սկսեցին մասնակցել հին օլիմպիական խաղերին:Վկայում է, որ Տիգրան մեծը մասնակցել է 170-րդ օլիմպիական խաղերին:Առաջին դարում Արշակ առաջինը՝ 203-րդ օլիմպիական խաղերին:Տրդատ երրորդը՝ 265-րդ օլիմպիական խաղերին:Իսկ Վարազդատ թագավորը դարձել է օլիմպիական խաղերի չեմպիոն:Նախնադարյան հասարակարգին եկավ փոխարինելու ստրկատիրականը, ինչը արտահայտվեց ֆիզիկական դաստիարակության և սպորտի տարրերի զարգացման վրա:Սրանք դարձան գերիշխող դասակարգի արտոնյալները:Այս խավերի ներկայացուցիչները զբաղվում էին ձիավարությամբ, ըմբշամարտով, նիզականետությամբ և այլն:Այդ խավը մեծ ուշադրություն էին դարձնում իրենց երեխաների ռազմաֆիզիկական դաստիարակությանը, որ սկսվում էր վաղ հասակից:Երեխային սովորեցնում էին զենքի հետ վարվելու ձևը և այլն:Նման կրթություն էին ստացել Տիգրան Մեծը, Վարազդատը, Վահան Մամիկոնյանը:Ֆլոդազատական կարգերի ժամանակահատվածում (4-17-րդ դ.) զարգացում ստացավ ազգաբնակչության մանկավարժական միտքը՝ ֆիզիկական դաստիարակության մասին:Այդ ժամանակ ի հայտ են գալիս պրոֆեսիոնալ սպորտի տարրերը Հայաստանում:11-14-րդ դարերում հատկապես Կիլիկիայում, առավելագույն զարգացում ստացավ ասպետական դաստիարակումը (ըմբշամարտը, սուսերամարտ, նիզակ, կռփամարտ, ձիավարություն):
Հայ առաջադեմ մտավորականները ֆիզիկական դաստիարակության մասին:
Հայաստանի զարգացման պատմության ֆիզիկական դաստիարակության մասին տեսական մտքի զարգացումը սկսվել է ավելի ուշ ժամանակներում:Իրական ազդեցություն այստեղ ունեցան Ռուսաստանի և Եվրոպական այլ երկրներ, ուր ֆիզիկական դաստիարակությունը դրված էր ամուր հիմքերի վրա:Հայ առաջադեմ մանկավարժները դաստիարակության նպատակը համարում են անձի ներդաշնակ զարգացումը:Նրանք ասում էին, որ առողջ մարմնում պետք է լինի առողջ հոգի:
Հայ մանկավարժական մտքում 1840-ական թվականներին Խաչատուր Աբովյանը առաջիններից էր, ով բարձրացրեց ֆիզիկական դաստիարակության հարցը դպրոցներում:Հայկական ժողովրդական խաղերի պրոպագանդիստ հայերից առաջինն էր, որ հաղթահարեց մեծ Արարատի գագաթը 1829թ.-ին:Նրա մտքերը շարունակեց Ս. Մանդիրյանը:Մանդիրյանը դաստիարակությունը համարում էր այն բոլոր ուժերի համակեցությունը, որոնք ներգործում էին փոխելու նրա կյանքը:Ֆիզիկական դաստիարակության գործում մեծ ներդրում ունեցան նաև գրողները, անձի ձևավորման շահերից ելնելով:Ղ. Աղայանը առաջիններից էր, որ մշակեց և ձևավորեց աշխատանքային դաստիարակությունը:Ֆիզիկական դաստիարակության գործում հայ գրող մանկավարժների մեծ ուշադրություն էին տալիս ընդհանուր զարգացած վարժություններին խաղերին, լողին: Անցյալ դարի 70-ական թվականները Ռաֆին ասել էր, որ ամեն մի հայ պետք է լինի ուժեղ, ճարպիկ, սրամիտ, հնարամիտ, կարողանա տիրապետել զենքին, մենամարտել, զբաղվել հողագործությամբ և այլն:Այսպիսով, հնագույն ժամանակներից այդ իրականությունում ամենալուրջ ուշադրություն դարձվում էր ռազմաֆիզիկական դաստիարակությանը:Հայ առաջադեմ գործիչների սպասումնները իրագործվեցին ավելի ուշ, իսկ այսօր այդ հարցերը նոր զարգացում են ստանում անկախ Հայաստան:
Ֆիզիկական վարժությունները որպես հիմնական հասկացություն:
Գոյություն ունի ֆիզիկական դաստիարակության տեսության մեջ մոտ 300-ից ավել հիմնական հասկացություններ, որոնցից գլխավորը հանդիսանում է ֆիզիկական վարժությունները, առանց որի ֆիզիկական դաստիարակություն չի կարող լինել:Քանի որ, ֆիզիկական վարժությունները համարվում են ֆիզիկական դաստիարակության բջիջները, տարրերը և մասնիկները:
Ֆիզիկական վարժությունների բնորոշ գիծը հանդիսանում է այն, որ նրանք կապված են մարդու շարժողական գործունեության հետ:Նրանք ստեղծվել են այն ժամանակ, երբ սկսվել է կատարվել աշխատանքային գործունեությունից դուրս հանդես գալով որպես ֆիզիկական դաստիրակության առարկա և օբյեկտ:Ֆիզիկական վարժություն տերմինը օգտագործվում է երկու իմաստով ՝ որպես ֆիզիկական դաստիրակության միջոց և որպես ֆիզիկական դաստիարակության մեթոդ:Եվ այսպես ֆիզիկական վարժությունները նպատակաուղված հատուկ շարժողական գործողություններն են, որոնց միջոցով լուծվում են ֆիզիկական դաստիրակության խնդիրները:
Ֆիզիկական վարժությունները տարբերվում են աշխատանքային շարժողական գործոններից այն բանով, որ դրանք լուծում են մանկավարժական դաստիարակության խնդիրները, տալիս է հնարավորություն ազդելով մարդու բոլոր օրգան համակարգերի վրա:Ֆիզիկական վարժությունները ունեն իրենց՝
1.նպատակը՝ այսինքն կատարել շարժողական գործողություններ տարածության և ժամանակի մեջ:
2.տեխնիկա՝ վարժությունների կատարման արդյունավետ ընձեռումն է:
3.Վարժությունները պետք է ունենան հաճախականություն և կանոնավորություն:
4.ֆիզիկական վարժությունները պարապմունքի ժամանակ պահանջում է բեռնվածության կարգավորումը հանգստի հետ:
Ֆիզիկական զարգացումն որպես հասկացություն:
Ֆիզիկական զարգացումն դա բնական աճի պրոցեսում օրգանիզմի ձևի ֆունկցիանների, չափերի կատարելագործումնն է:Օրգանիզմի մորֆոֆունկցիոնալ կարողությունների փոփոխությունն է:
Ինչ է նշանակում մորֆոլոգիական և ֆունկցիոնալ զարգացում:
1.Դա մարդու մարմնի քաշի ոսկրային և մկանային համակարգերի վերին, ստորին, վերջույթների, կրծքավանդակի շրջագծի և այլ չափերի ցուցանիշների փոփոխությունն է:Օրգանիզմի ներքին օրգանների և նրանց ֆունկցիաների զարգացումն է:
Ֆիզիկական զարգացումն օնտոգենեզի ընթացքում մարդու մոլֆոֆունկցիոնալ հատկությունների առաջադիմական փոփոխությունն է կյանքի ընթացքում:Օնտոգենեզը դա մարդու ֆիզիկական զարգացվածությունն է ծնված օրվանից մինչև մահ:Ֆիզիկական դաստիրակությունը կառավարում է ֆիզիկական զարգացմանը:Ֆիզիկական զարգացման ցուցանիշների վրա ազդում է արտաքին և ներքին գործոններով:
Ներքին գործոններն են՝
Ժառանգականությունը և ներքին օրգանների աշխարհունակությունը:
Արտաքին գործոններն են՝
Բնակլիմայական պայմանները, միջավայրը և սոցոլոգիական պայմանները:Ֆիզիկական զարգացման պարապողների մոտ մկանային ուժի ցուցանիշը ավելի բարձր է:Մարդու ֆիզիկական զարգացման ցուցանիշները փոխվում են տարիքի և մասնագիտության հետ:Ֆիզիկական զարգացման աճի ամենամեծ տեմպը նկատվում է օրգանիզմի աճի ժամանակ մինչև 18-20տարեկան:
Ֆիզիկական դաստիրակություն
Տարբեր երկրի մասնագետներ տարբեր են գնահատել ֆիզիկական դաստիրակություն էությունը, միաժամանակ նրանք նշել են, որ ֆիզիկական դաստիարակությունը մարդու դաստիարակության հնագույն ձևերից է, որոնց հիմքում ընկած է մարդու շարժողական գործողությունները օգտագործելով տարբեր ֆիզիկական վարժություններ:Ֆիզիկական դաստիարակության անբաժանելի մասն է:Ֆիզիկական դաստիարակությունը դա երկարատև մանկավարժական գործընթաց է նպատակաուղված մարդու առողջությանն ամրապնդմանը օրգանիզմի կոփմանը, օրգանիզմի ներդաշնակ զարգացմանը, օրգանիզմների և հմտությունների ձևավորմանը և տարբեր շարժողական մշակմանը:
(Սահմանում), որպես մանկավարժական գործնթաց ֆիզիկական դաստիարակությունը կապված է մտավոր, բարոյական, գեղագիտական աշխատանքի գործունեության հետ:
Ֆիզիկական կուլտուրա
Դա հասարակության նվաճումնների միասնությունն է ֆիզիկական կուլտուրայի ասպարեզում, որը օգտագործվում է տվյալ հասարակարգի զարգացման համար:Դա նշանակում է ֆիզիկական կատարելագործման հատուկ միջոցների, մեթոդների, պայմանների ստեղծման և նրանց ռացիոնալ օգտագործման ողջ միագումարը:
Ինչպես կուլտուրան ընդհանրապես ֆիզիկական կուլտուրան հոգևոր արժեքների և նյութական արժեքների միագումար է:Նյութական արժեքները ֆիզիկական վարժություններ կատարողների կամ պատրաստողների համար հատուկ կառույցներ են:
Հատուկ գույք, սարքավորումններ, ֆինանսավորում և այլն:Հոգևոր արժեքները դա հատուկ գիտական այն նվաճումներն են, որոնք ապահովում են ֆիզիկական դաստիարակության համակարգի առաջընթացը:Ֆիզիկական կուլտուրան տարբերում ենք 3 կողմեր՝
1.գործնական
2.առարկա արժեքային
3.արդյունքային
Ֆիզիկական կրթություն
Այս հասկացությունը գիտամանկավարժական գործածության է մտցրել Ի.Գ.Պեստալուցին (1746-1827թթ.), որի տակ նա հասկանում էր, հենց չակերտներում <<կերպարների>> ձևավորում:Ըստ էության կրթությունը <<անձի ձևավորում և հասկացություն>> հոմանիշն է:Այսօր մանկավարժական գրականության մեջ <<կրթություն>>բառի տակ հասկանում ենք գիտելիքների, կարողությունների, հմտությունների որոշակի գումարի տիրապետում և աշխարհայացքի ձևավորում, ինչպես նաև մարդկային փորձի որոշակի ուղղվածության տիրապետում:Մասնագիտական կրթության և դաստիարակության կողմերից մեկը ֆիզիկական կրթությունն է:Այն առաջին անգամ կյանքի է կոչել Պ.Ֆ. Լեզգաֆտը (1837-1909թթ):
Որպես մանկավարժական գործընթաց ֆիզիկական կրթությունը ունի իր յուրահատուկ սկզբունքները:
1.Ֆիզիկական ու մտավոր կրթության միասնությունն է:
2.Ֆիզիկական կրթության ինտեգրումը:Այն նշանակում է, որ գիտելիքները, կարողությունները և ընդունակությունները պետք է զարգանան և կատարելագործվեն սերտորեն:
3.Դա ֆիզիկական կրթության ընդհանուր կրթական բնույթն է տարբեր օղակներում:Ճշգրիտ է մի դեպքում դա ֆիզիկական կուլտուրա է, մյուսում՝ ֆիզիկական դաստիրակություն:երրորդում ֆիզիկական պատրաստակամության, չորրորդում՝ ֆիզիկական կուլտուրայի ռեակրեացիա և այլն:Չորրորդը դա ֆիզիկական կրթության գործընթացի կառավարելիությունն է:
Комментариев нет:
Отправить комментарий